De ontwikkelaar van Black Myth: Wukong, Game Science, heeft geprobeerd zich de laatste tijd te distantiëren van de Soulslike-vergelijkingen, maar hoewel de ontwikkelaar zegt dat de aankomende actie-RPG niet volledig een Soulslike is, zal het toch veel gemeen hebben met dit subgenre. Zo zal er bijvoorbeeld maar één moeilijkheidsniveau zijn, en het spel zal geen makkie worden.
In een gesprek met VGC bevestigde Game Science dat Black Myth: Wukong spelers niet de mogelijkheid zal geven om de moeilijkheidsgraad te veranderen, terwijl spelers ook verschillende niveaus van uitdaging kunnen verwachten gedurende de hele ervaring. Volgens de studio zullen er veel baasgevechten zijn die veel trial-and-error vereisen, wat betekent dat je, net als bij Soulslikes, veel doden kunt verwachten door moeilijke bazen.
“Je kunt de moeilijkheidsgraad niet veranderen, maar de moeilijkheidsgraad blijft niet hetzelfde gedurende het hele spel,” zei Game Science. “De filosofie is dat spelers vechten als een held. Toen we het spel ontwikkelden, moesten we veel moeilijke keuzes maken.
“De route die we kozen, was om de speler veel pogingen te geven, zodat ze na elk gevecht konden nadenken over wat de beste gevechtsmethode specifiek voor dit gevecht is.”
Black Myth: Wukong wordt op 20 augustus uitgebracht voor PS5 en PC. Het spel is ook in ontwikkeling voor Xbox Series X/S, maar er is nog geen releasedatum bekend.