Het gaat hard voor de videogame Karaton van de Gentse start-up Happs Development. Amper twee jaar na de succesvolle lancering in Vlaanderen start een Kickstarter-campagne om de game uit te breiden, zowel qua beschikbare talen als qua speelervaring. Met Karaton leren kinderen met dyslexie of een leesachterstand op eigen tempo lezen van A tot Z.

Kinderen en tablets, een match made in heaven. Dat videogames ook educatief en leerzaam kunnen zijn, bewijst Happs Development met Karaton, een videogame die kinderen met wetenschappelijk onderbouwde oefeningen spelenderwijs aanzet tot leren lezen. Karaton werd oorspronkelijk ontwikkeld voor kinderen met dyslexie en kinderen met leesproblemen, maar is nu beschikbaar voor alle kinderen die leren lezen. Een game als Karaton kan meer dan 438.000 Vlaamse kinderen tussen 8 en 12 jaar helpen met lezen.

Karaton is gebouwd op drie pijlers: educatie, motivatie en personalisatie. Oefeningen vervat in mini-games dagen de kinderen uit. Als ze die tot een goed einde brengen, mogen ze als beloning hun eigen virtuele wereld steeds verder uitbouwen. Ouders kunnen de vorderingen van hun kind op de voet volgen via een webplatform, de Karaton Academy.

Meer dan een miljoen oefeningen

Karaton maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt, en geniet de steun van het imec.istart-programma en ‘BlueHealth Innovation Center‘ powered by Microsoft. Wat begon als een testcase in samenwerking met een honderdtal logopedisten, groeide uit tot een succesverhaal waaraan intussen vijf mensen fulltime werken. Karaton is bekend bij meer dan 80% van de logopedisten in Vlaanderen, en heel wat van hen zetten de game in als extra tool in hun praktijk. Duizenden kinderen in België en Nederland spelen Karaton en maakten samen al meer dan een miljoen oefeningen.

Geld ophalen via Kickstarter

Hannes Hauwaert, de founder van Karaton, ontdekte op zesjarige leeftijd dat hij dyslexie had en deed er drie jaar langer over om te leren lezen. “Happs Development krijgt hoe langer hoe meer de vraag om hun educatieve game uit te breiden naar andere talen. Met name de Britse en Amerikaanse markt toont interesse.”

Om de internationale expansie mogelijk te maken lanceert de start-up een Kickstarter-campagne. Daarmee willen ze het nodige budget ophalen om de game in meerdere talen te kunnen aanbieden, de spelervaring nog te verbeteren en Karaton verder te ontwikkelen. De ontwikkelaars willen meer leerstof naar de speeleilanden brengen zodat ook meer scholen zich gaan verdiepen in de échte digitale leefwereld van hun studenten. Een succesvolle crowdfunding zal dus ook bijdragen aan de spelervaring van Vlaamse kinderen. Wie wilt bijdragen kan terecht op de Kickstarterpagina van Karaton.

////////

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x