Home Gaming Battlefield V Review

Battlefield V Review

by Mark van Truijen

Vorig jaar rond deze tijd schreven we de review voor Star Wars Battlefront 2, deze game kwam flink in opspraak door het gebruik van microtransacties in een volledige game, Battlefield V is dan ook het kantelpunt geworden voor de franchise. Waar de wereld is bijna draaide om de first person shooters is er toch zeker wel wat veranderd. Zo was er de opkomst van Battle Royale, Fortnite en PUBG zijn daarbij de grootste spelers. Call of Duty veranderde de formule om zo de aansluiting met 2018 te behouden. En dan staat daar Battlefield V, een game die een onorthodoxe manier bewandeld. De game is namelijk erg gestript bij de release, dit ten opzichte van de vorige titels uit de serie. Mocht je de duurdere versie gekocht hebben kreeg je dan een week eerder toegang tot de game. De geplande Battle Royale modus Firestorm komt nog veel later en volgt pas in Maart 2019.

Maar, Battlefield V bied je gelukkig toch één van de meest heerlijke multiplayer ervaringen die er is. Van de snelheid en soepelheid met respawn tot de gevechten met als resultaat instortende gebouwen en gevels. De serie heeft de lat weer een stukje hoger gelegd als het gaat om oorlog voeren op grote schaal. Het maakt wel duidelijk waar de game heen wil in de toekomst, enkel voelt de game nog heel leeg aan, dit aangezien er heel veel content nog niet in de game aanwezig is.

Goed, waar we Black Ops 4 zagen lanceren zonder de traditionele single player modi, dit om zo ruimte te maken voor Blackout, koos DICE voor zichzelf en kwam het met een nieuwe set War Stories. Deze vierdelige verhaallijn reist over het conflict en toont je delen van de Tweede Wereldoorlog die nooit echt zo belicht zijn, dit is best knap aangezien er al veel WWII games zijn gemaakt.

Het vierde hoofdstuk uit de serie is gefocused op de duisters, The Last Tiger, deze komt aankomende week uit. De overige drie zaten er wel al in met de lancering. De AI is helaas wat voorspelbaar, maar daarnaast ook erg aggressief in pogingen jouw te zoeken, verwacht dus een flinke uitdaging om ze neer te maaien. De voiceover schommelt tussen al dit geweld, deze komt soms erg oprecht over en het andere moment kan het beter zijn mond houden. Gelukkig is er dan altijd de Frostbite engine die redding brengt, want de game ziet er toch zo vet uit, dat alle irritatie puntjes verbleken.

 

De Campaign modi is er eigenlijk stiekem gewoon om de game te voelen, de mechanics door te krijgen en iets over de kern van de game richting de multiplayer, want wees eerlijk, dat is wat ons allemaal laat terug komen naar de game. De ontwikkelaar heeft dit keer wat veranderingen aan de formule doorgevoerd die de game best aanpassen.

Waar Battlefield 1 al even de wereld door elkaar schudde met zijn switch van modern naar klassiek, biedt BF V nog een wat andere ervaring. De soldaten in BF 1 liepen langzamer, verplaatsing duurde wat langer, dit alles om zo meer effect om trench warfare  te leggen. Dit is veranderd in BF V, het maakt plaats voor sneller en meer atletische verplaatsing.

De sprint snelheid is omhoog gegooid, het is zelf mogelijk om te sprinten terwijl je kruipt. Je kunt bijna over alles klimmen, transities door ramen en over hekken voelen wat natuurlijker aan. Zelfs de recoil is wat omlaag bijgesteld. Het resultaat is een sneller vuurgevecht, maar met een bijna instant respawn, met natuurlijk de mogelijkheid om bij je team maat te spawnen.

Aan de hand van de problemen met kogels in de beta, er was nogal een tekort, is er nu toch meer dan genoeg voorhanden. Elke vijand en teammate die neervalt dropt ammo. Er zijn ook meer locaties waar je extra ammo of health kan pakken. Samen met al deze kleine veranderingen krijgen we een grote en snelle FPS.

 

Dan zijn er de acht mappen die er bij de lancering in zitten, elk met zijn eigen charme en manier om te spelen. Ze missen dan wel de dynamische events uit BF 4 en BF1, maar de hoeveelheid vernietigbare objecten en strategische manieren van spelen maken veel goed. Complete gebouwen kunnen met de grond gelijk gemaakt worden, een goed gemikte raket en je bedelf zo een vijandig team onder een huis. Blaas een muur uit een huis om zo een nieuwe ingang te creëren.

De game bevat dan ook een handje vol modi om je mee bezig te houden, het gaat van de terugkerende Conquest modi waarin 64 spelers los gaan, tot de Team Deathmatch modi waarin de mappen kleiner zijn en de teams ook wat hebben ingeleverd. De kers op de taart is Grand Operations, het bouwt verder op het principe Operations uit BF 1. Het is een all-out war, meerdere game modi en mappen, elke missie is verhaal gedreven event dan vier in-game dagen doorgaat. Hoe je de ene dag afsluit heeft invloed op hoe je de volgende begint.

Het is BF V vol in Actie, het biedt je een toch wel een indrukwekkende wereld met tempo dat nog geen shooter kan matchen. Het ene moment spring je uit een parachute achter de vijand en het andere moment is het alle hens aan dek om een kerk te verdedigen. De laatste fase van Grand operations ziet de mappen wat krimpen en de partijen vechten het uit tot de laatste man, het kan een beetje aanvoelen als een voorproefje op Firestorm.

Helaas, ondanks alle verbeteringen die de game doorvoert blijft het een groot gemis dat EA diverse content niet bij launch beschikbaar maakt. Daarnaast is het enkel mogelijk om cosmetics te kopen met microtransacties. De uitgever heeft al een klein fiasco nu met de komende gratis Tides of War post Launch DLC, de komende War Stories die nog niet af was bij lancering. Het lijkt erop dat DICE gewoon niet gereed was voor de lancering van de game. De Studio liet al weten veel problemen uit de beta getackled te hebben, waaronder menu crashes, glitches etc, maar helaas zit de game momenteel nog vol met nare bugs en glitches. Zo is het soms niet mogelijk om je teammaat te reviven, kan je je raket niet inroepen omdat je scherm ineens glitched, of je krijgt een half speel scherm. Zelf tot frustratie toe diverse glitches mogen ervaren.

Mijn conclusie is eigenlijk vrij simpel, speel de game gewoon. De game brengt genoeg veranderingen aan de serie om je snelle actie en vette samenwerking te bieden. Er zit genoeg in de game om te ontdekken en EA en DICE beloven komende maanden met genoeg te komen. Ik kan niet wachten op wat nieuwe vette mappen, het keuze menu voor mappen en dan ook nog even de bug fixes.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x