“We erkennen dat Barbie veel meer is dan alleen een pop; ze vertegenwoordigt zelfexpressie en kan een gevoel van verbondenheid creëren”, zegt Krista Berger, Senior Vice President van Barbie en Global Head of Dolls. “Met trots introduceren we een nieuwe blinde Barbie pop en een donkere pop met het syndroom van Down in onze Barbie Fashionistas lijn. Hiermee versterken we onze toewijding om producten te creëren die wereldwijde verbondenheid en inclusiviteit in het poppensegment vertegenwoordigen.”
Barbie werkte samen met de American Foundation for the Blind (AFB), een organisatie die zich inzet voor het creëren van een wereld van eindeloze mogelijkheden voor mensen met blindheid en slechtziendheid. Barbie deed dit om ervoor te zorgen dat details van de blinde Barbie pop, inclusief de gezichtssculptuur, outfit, accessoires, verpakkingservaring en (e-commerce) communicatie, personen met blindheid of slechtziendheid nauwkeurig weergeven.
Mattel heeft vandaag de toevoeging van een blinde Barbie pop en een donkere Barbie pop met het syndroom van Down aangekondigd. Deze zijn gemaakt om nog meer kinderen in staat te stellen een pop te vinden die hen vertegenwoordigt en alle kinderen te inspireren om spelenderwijs meer verhalen te vertellen.
“We erkennen dat Barbie veel meer is dan alleen een pop; ze vertegenwoordigt zelfexpressie en kan een gevoel van verbondenheid creëren”, zegt Krista Berger, Senior Vice President van Barbie en Global Head of Dolls. “Met trots introduceren we een nieuwe blinde Barbie pop en een donkere pop met het syndroom van Down in onze Barbie Fashionistas lijn. Hiermee versterken we onze toewijding om producten te creëren die wereldwijde verbondenheid en inclusiviteit in het poppensegment vertegenwoordigen.”
Barbie werkte samen met de American Foundation for the Blind (AFB), een organisatie die zich inzet voor het creëren van een wereld van eindeloze mogelijkheden voor mensen met blindheid en slechtziendheid. Barbie deed dit om ervoor te zorgen dat details van de blinde Barbie pop, inclusief de gezichtssculptuur, outfit, accessoires, verpakkingservaring en (e-commerce) communicatie, personen met blindheid of slechtziendheid nauwkeurig weergeven.
“Het was een eer om met Barbie samen te werken aan de ontwikkeling van de blinde Barbie pop”, zegt Eric Bridges, CEO en president van de American Foundation for the Blind. “Door de vertegenwoordiging te vergroten en het bewustzijn over de ervaringen van blinden en slechtzienden te bevorderen, is ons gedeelde doel om grenzeloze mogelijkheden voor iedereen te inspireren. Dit leidt uiteindelijk tot een wereld met meer toegankelijkheid en inclusie.”
Bartiméus Fonds, een organisatie die zich inzet voor blinden en slechtziende in Nederland, is ook erg enthousiast over de aankondiging van de nieuwe blinde Barbie pop. “Ieder kind verdient het om zichzelf te kunnen zijn en zich thuis te voelen in de wereld. Jezelf herkennen en herkend worden in speelgoed is daarvoor heel belangrijk. Het feit dat elk kind dat blind of slechtziend is nu een Barbie kan hebben zoals zijzelf, Barbie in braille kan lezen op de verpakking en, als klap op de vuurpijl, de speciale texturen in de kleding kan voelen, is fantastisch. Een schot in de roos en een grote stap op weg naar inclusie!” – Remke Brand, adjunct-directeur Bartiméus Fonds.
In 2023 introduceerde Barbie de allereerste Barbie pop met het syndroom van Down. Deze won de prijs voor het Corporate Social Responsibility Initiative of the Year, die werd uitgereikt door de Toy Association. Dit jaar werkte Barbie opnieuw samen met de National Down Syndrome Society (NDSS), om haar volgende pop met het syndroom van Down te introduceren in de collectie van Barbie Fashionistas 2024. Tijdens alle fasen van het ontwerpproces werkten Barbie en NDSS samen om ervoor te zorgen dat de donkere Barbie pop met het syndroom van Down nauwkeurig werd weerspiegeld en resoneerde met leden van de gemeenschap met het syndroom van Down. NDSS verbond Barbie met een focusgroep van donkere personen uit de gemeenschap van mensen met het syndroom van Down, waaronder een jonge donkere vrouw met het syndroom van Down. Zij kreeg de vraag om de sculptuur, het haar, de outfit en de bril van de pop te beoordelen:
- Sculptuur: Barbie werkte samen met de NDSS om de fysieke kenmerken van mensen met het syndroom van Down nauwkeurig weer te geven. Er werd een lichaam gemaakt met een korter postuur, een langere torso en weinig spierspanning. Bovendien bevatten de handpalmen van de pop een enkele lijn, een kenmerk dat vaak wordt geassocieerd met mensen met het syndroom van Down. Er werd speciale zorg besteed aan de gezichtssculptuur. Deze kreeg een rondere vorm, kleinere oren en een platte neusbrug. De ogen staan iets schuin in de vorm van een amandel, terwijl in de iris witte stipjes te zien zijn.
- Haar: De pop heeft een gevlochten haartextuur, wat een van de belangrijkste kenmerken was waar de gemeenschap van donkere mensen met het syndroom van Down naar heeft gevraagd.
- Outfit: In de outfit van de pop zitten symbolen verwerkt en het blauw met gele kleurenpalet vertegenwoordigt het bewustzijn van het syndroom van Down. De drie pijlen in sommige van de harten op de jurk vertegenwoordigen het derde 21e chromosoom dat mensen met het syndroom van Down hebben.
- Bril: De pop draagt ook een roze bril. Dit vertegenwoordigd personen met het syndroom van Down, aangezien zij vaak problemen hebben met hun gezichtsvermogen.
“De NDSS is verheugd om een tweede Barbie pop met het syndroom van Down te introduceren. De lancering van deze pop markeert samen met de introductie van de blinde Barbie pop een nieuwe belangrijke stap in het uitbreiden van de vertegenwoordiging van de gemeenschap van mensen met een beperking”, aldus Kandi Pickard, President en CEO van NDSS. “We zijn er trots op om samen te werken met Barbie in hun groei om onze diverse en mooie wereld te weerspiegelen.”
“We zijn verheugd om deze poppen te introduceren in samenwerking met de American Foundation for the Blind en de National Down Syndrome Society. Samen zetten wij onze missie voort om elk jong meisje zich vertegenwoordigd en gewaardeerd te laten voelen via Barbie”, vervolgt Berger.
Het is bewezen dat poppenspel voor kinderen helpt bij het ontwikkelen van empathie en sociale verwerkingsvaardigheden. Hierdoor worden de sociale vaardigheden aangewakkerd die nodig zijn om uit te blinken in hun toekomst, omdat ze zich voorstellen dat ze alles kunnen zijn. Als de meest diverse poppenlijn van het merk biedt de Barbie Fashionistas serie meer dan 175 looks in verschillende huidtinten, oogkleuren, haarkleuren, texturen, lichaamstypes, beperkingen en outfits. De serie omvat bijvoorbeeld poppen met vitiligo, poppen die een rolstoel of een prothese gebruiken, poppen met gehoorapparaten en poppen zonder haar. De Fashionistas poppen van 2024 zijn bedoeld om Barbie’s voortdurende doel te bevorderen. Ze streven ernaar om een multidimensionale kijk op schoonheid en mode weer te geven, zodat meer kinderen hun wereld weerspiegeld kunnen zien door te spelen.