Baldur’s Gate 3 van Larian Studios stond gepland voor release op31 augustus voor pc en PS5. Echter is de release vervroegd voor de pc en zal nu plaatsvinden op 3 augustus voor Steam en GOG. Ondertussen zal de PS5-versie op 6 september worden uitgebracht.
In een persbericht zei Michael Douse, de directeur van publicatie: “We zijn altijd een studio geweest die streeft naar releases op zoveel mogelijk platforms, in volgorde van gereedheid. We hebben ook gestreefd naar de hoogst mogelijke kwaliteit op elk platform waarop we hebben uitgebracht. We hebben nu het punt bereikt waarop we 60 frames per seconde halen op de PlayStation 5, wat opmerkelijk is gezien de omvang en diepgang die Baldur’s Gate 3 nastreeft.”
Douse bevestigde ook dat de RPG meer dan 170 uur aan cinematics zal bevatten, waardoor het “meer dan twee keer zo lang is als de volledige Game of Thrones-serie, en meer dan drie keer de hoeveelheid dialoog van alle drie de Lord of the Rings-romans gecombineerd.” Het wordt gepromoot als ongeveer vier keer groter dan Divinity: Original Sin 2. “Het bereiken van een technische kwaliteit die overeenkomt met onze ontwerpambities voelde als de juiste zet, terwijl het achterhouden van de pc-versie toen we wisten dat we er klaar voor zouden zijn, voelde als de verkeerde zet in zo’n drukke lanceringstijd.”
Swen Vincke, de CEO en creatief directeur van de studio, voegde eraan toe: “We hebben geprobeerd een spel te maken dat spelerscreativiteit beloont en Dungeons and Dragons echt tot leven brengt op een cinematografische manier die de breedte en diepte van RPG’s verkent. Baldur’s Gate 3 is een astronomisch spel geworden dat nooit teleurstelt, en ik ben supertrots op het team.”
Ook als je je zorgen maakt dat je al zoveel tijd hebt besteed aan het spel tijdens de vroege toegang, bevestigt Vincke dat dit “minder dan een kwart is van wat Baldur’s Gate 3 te bieden heeft. Ik kan niet wachten om de verhalen te horen die onze spelers zullen vertellen wanneer het volledige spel wordt uitgebracht. Het is tijd om je gezelschap te verzamelen.”
Larian bevestigde ook andere details, zoals zeven speelbare protagonisten met hun eigen doelstellingen en verhalen (hoewel je ook het personagecreatie-systeem kunt gebruiken om je eigen personage te maken). Er zijn 11 rassen, 31 subrassen, 12 klassen, 46 subklassen en meer dan 600 spreuken en acties. Ze zullen de “volledige omvang” van het spel laten zien tijdens hun “Panel from Hell: Release Showcase” op 7 juli. Blijf op de hoogte voor meer details tot die tijd