De ontwikkelaar Larian Studios heeft onthuld dat Baldur’s Gate 3 op de Xbox Series X/S zal verschijnen tussen september en november. De RPG komt op 6 september uit voor de PS5, terwijl de pc-versie eerder deze maand werd uitgebracht.
“Het is 2023. En 2023 wordt steeds nauwkeuriger, dus in mijn boek is dat al vrij precies. Tussen september en november… Dus zo snel als we eerlijk gezegd kunnen”, zei directeur Swen Vincke, volgens IGN.
Volgens Vincke bereidt het studio zich momenteel voor om de game uit te brengen op de PS5 en zal het zich daarna richten op de release van de Xbox Series X/S zodra de eerste console-release en de eerste paar patches voor de pc-versie zijn voltooid.
“De Xbox Series X-versie was al in goede vorm de laatste keer dat ik ernaar keek. Dus we gaan gewoon door de motions, ‘Oké, wat moeten we nog doen?'” zei Vincke. “Er is een hoop dat moet gebeuren om het af te ronden. Maar ik denk dat we qua inhoud en technisch gezien eigenlijk heel dichtbij zijn.”
Vincke gaat verder met te praten over het feit dat de ontwikkeling van de Xbox Series X/S-versie van Baldur’s Gate 3 soepel verliep, afgezien van de problemen die de studio had bij het proberen om lokale coöp-multiplayer naar de game te brengen op de minder krachtige Xbox Series S. Het bedrijf heeft sindsdien aangekondigd dat het de functie voor de Xbox Series S zal overslaan om de game op de console te kunnen brengen.
“Het liep al voorheen, dus het zou niet lang moeten duren”, zei Vincke. “Dat betekent niet dat we niet gaan proberen om het ook in splitscreen te laten werken, want zoals ik al zei, blijft het team optimaliseren voor alle platforms omdat we echt 60 fps willen halen op alles.”
Het is vermeldenswaard dat de studio interesse heeft getoond om lokale coöp nog steeds te brengen naar de Xbox Series S-versie van de game, en misschien zal blijven proberen om de game’s resource-gebruik te optimaliseren in een poging om het beter te laten draaien en volledig functioneel te zijn op de console.
De directeur van Baldur’s Gate 3 gaat verder met te praten over het maken van meer optimalisaties aan de game om de systeemeisen op de pc te verlagen, met het oog op de game beschikbaar te maken voor meer spelers op minder krachtige hardware. Het studio heeft gewerkt aan het laten draaien van de game met een stabiel frame rate dichtbij 60 fps.
“Het probleem met optimalisatie is echt… met zoveel systemen parallel met multiplayer en splitscreen en wat je ook wilt… je weet nooit waar je eindigt”, zei Vincke. “En, ik bedoel, we hebben mensen zien rondlopen met legers van volgelingen, met alle zombies en zo, en dan staan ze op het dak en schieten ze vuurballen over de hele stad.”
“En het is geweldig dat je dat allemaal kunt doen, maar de machine lijdt eronder. En we willen dat zo hoog mogelijk krijgen, want dat zal uiteindelijk meer mensen in staat stellen om Baldur’s Gate 3 te spelen.”