In een Community Update die op 29 juni is gepost, onthult Larian Studios dat Baldur’s Gate 3 op 3 augustus uitkomt op pc – bijna een maand eerder – en op 6 september op PlayStation 5, slechts een week later dan de eerder aangekondigde releasedatum van 31 augustus.
“We zijn altijd een studio geweest die ernaar streeft om op zoveel mogelijk platforms uit te brengen, in volgorde van gereedheid. We hebben ook gestreefd naar de hoogst mogelijke kwaliteit op elk platform waarop we hebben uitgebracht. We bevinden ons op een punt waarop we 60 fps bereiken op PlayStation 5, wat opmerkelijk is gezien de breedte en diepte die Baldur’s Gate 3 beoogt. Het bevat meer dan 170 uur aan filmpjes, meer dan twee keer de lengte van het geheel van Game of Thrones, en meer dan drie keer de dialoog van alle drie de Lord of the Rings-romans samen. Het is een enorme, uitgebreide game die D&D echt tot leven brengt, met multiplayer en split-screen co-op, en op een schaal die ongeveer 4 keer groter is dan die van onze vorige game, Divinity: Original Sin 2.”
“Het bereiken van een technische lat die overeenkomt met onze ontwerpambities voelde als de juiste zet, terwijl het tegenhouden van de pc-versie toen we wisten dat we er klaar voor zouden zijn, voelde als de verkeerde zet in zo’n drukke lanceringsperiode”, aldus de Director of Publishing, Michael Doof.
In een feature-rijke community-update onthult Larian veel langverwachte details over de inhoud van Baldur’s Gate 3 – van welke D&D-races en -klassen in de game zullen verschijnen, tot nieuwe speelbare personages en metgezellen, tot een breed scala aan nieuwe personage-aanpassingen opties – evenals enkele verbluffende statistieken over de reikwijdte van de RPG.
“We wilden een game maken die de creativiteit van spelers zou belonen en D&D echt tot leven zou brengen op een filmische manier die de breedte en diepte verkent die RPG’s kunnen bieden. Baldur’s Gate 3 is een astronomische game geworden die altijd verrast, en ik ben supertrots op het team. We hadden dit niet kunnen doen zonder onze Early Access-community, maar het is gek om te bedenken dat ze al die tijd minder dan een kwart hebben ervaren van wat BG3 te bieden heeft. Ik kan niet wachten om de verhalen te horen die onze spelers zullen vertellen wanneer de volledige game uitkomt. It’s time to Gather your Party”, zei CEO en creatief directeur Swen Vincke.
Larian zal op 7 juli eindelijk de volledige reikwijdte van hun uitgestrekte RPG verkennen tijdens de Panel From Hell: Release Showcase liveshow.