Baldur’s Gate 3 komt eerder dan verwacht, tenminste voor de pc, aangezien Larian Studios de lancering heeft vervroegd naar 3 augustus. Het besprak ook de omvang van het rollenspel, dat vier keer groter is dan Divinity: Original Sin 2 en 174 uur aan filmbeelden bevat. Je hebt ook tientallen opties, van 12 klassen en 46 subklassen tot meer dan 600 spreuken.
Met dat alles in gedachten zou een reguliere speelsessie ongeveer 75 tot 100 uur moeten duren, volgens studio-CEO Swen Vincke. In een interview met IGN zei hij: “Tussen 75 en 100 uur is wat we zien.” Natuurlijk omvat dit lang niet alles wat je kunt doen.
“Dat is niet alles doen. Dat is gewoon een speelsessie. Er zullen mensen zijn die daar ver overheen gaan, degenen die alles willen doen. Zij zullen waarschijnlijk 200 uur halen, denk ik. Gemiddeld zien we dat mensen er ongeveer 75 tot 100 uur over doen.”
Natuurlijk wordt hierbij ook geen rekening gehouden met zaken zoals het op verschillende manieren spelen of multiplayer. “Dat zagen we bij [Divinity: Original Sin 2], en dat zal hier niet anders zijn. Mensen die multiplayer spelen, zullen een jaar, anderhalf jaar nodig hebben. Ze zullen hun reguliere sessies hebben waarin ze spelen, zoals bij D&D.”
Net als in de vorige Baldur’s Gate-titels zul je momenten hebben waarop je kunt stoppen en even op adem kunt komen. “Er zullen momenten zijn waarop je kunt zeggen: ‘Weet je wat? Ik stop hier en probeer iets anders,’ en dan pak ik het later weer op. Het is groot genoeg.” Als alternatief kun je ook een ander personage maken en zien wat er anders is in een volgende speelsessie.
“Het heeft enorm veel herspeelbaarheid omdat er zoveel manieren zijn om dingen te doen. Ik denk dat mensen veel zullen herstarten. We hebben dit waanzinnige aantal klassen, subklassen, rassen en subrassen. Dit is geen klein spel waar je binnen een maand klaar mee bent. Je zult het in stukjes en beetjes spelen. Misschien doe je mee met een vriend in multiplayer – we hebben ook drop-in/drop-out multiplayer. Er zijn zoveel manieren om het te spelen.
“We hebben gezien met [Divinity: Original Sin 2] dat mensen het jarenlang speelden. Er zijn nog steeds behoorlijk wat mensen die het spelen en nog steeds nieuwe dingen ontdekken die erin zitten. Deze is aanzienlijk groter, met aanzienlijk meer diepgang. Ik denk niet dat je er binnen een maand klaar mee bent, dat bedoel ik.”
Baldur’s Gate 3 komt ook naar de PS5, maar op 6 september. Er staat een nieuwe showcase van Panel From Hell gepland op 7 juli, waarin de algehele schaal van de game wordt belicht en het Dragonborn-ras in actie wordt getoond. Ook is er een onthulling gepland voor het zevende oorsprongscharacter.