Hoewel het niet veel aandacht heeft gekregen, is Obsidian Entertainment’s Avowed een van de belangrijkste exclusives van Xbox. Het speelt zich af in dezelfde wereld als Pillars of Eternity, specifiek de Living Lands, en plaatst de speler in de rol van een gezant van het Aedyr Empire, die een mysterieuze plaag onderzoekt.
Hoewel de focus ligt op metgezellen en systemische elementen zonder klassenbeperkingen, zijn er gedurende de ontwikkeling verschillende veranderingen geweest. De ontwikkelaar was oorspronkelijk van plan om hiervan hun Skyrim te maken voordat ze zich richtten op meer “begrensde” verhalen. Het laatste deel van hun 20e verjaardagsdocumentaire onthulde ook dat het project aanvankelijk gericht was op co-op.
CEO Feargus Urquhart zei dat hij erop aandrong dat Avowed multiplayer zou worden en “daar lang aan vasthield.” Dit was toen de studio nog onafhankelijk was, en hij vond het “een interessantere game voor uitgevers.” Echter, door te veel op co-op te focussen, veranderde het team zijn werkwijzen, hoe het gesprekken schreef en meer, zonder te focussen op waar het goed in was.
Urquhart realiseerde zich dat dit de “verkeerde beslissing” was, en Avowed werd een singleplayer-RPG. Het wordt uitgebracht in 2024 voor Xbox Series X/S en PC, en is vergelijkbaar in omvang met The Outer Worlds en Star Wars: Knights of the Old Republic 2. Blijf op de hoogte voor meer details.