Home Gaming Autopsy Simulator Review

Autopsy Simulator Review

Een tijdje geleden krijgen we al meerdere trailers te zien van de game Autopsy Simulator. Mij zelf leek het een erg leuke titel om uit te proberen dus ik heb me er ook aan gewaagd. De game is niet alleen wat de titel zegt een Autopsie simulator maar heeft ook lichte horror elementen. Vandaag ga ik het dus uitgebreid met jullie doornemen hoe ik het vond om in lijken te onderzoeken, snijden of te zagen.

Als je de game opstart en aan het verhaal begint merk je al gelijk dat het hoofdpersonage van de game ( Jack Hanman ) een zwaar leven kent. Zijn vrouw is onlangs overleden en de beste man is niet helemaal stabiel en leeft onder andere van zijn werk, medicatie en zuipen.

Zoals de naam van de game je al laat vermoeden ga je aan de slag om autopsies uit te voeren op de lijken die bij je binnen gebracht worden. Zodra deze lijken er zijn ga je beginnen om de camera klaar te zetten, documentatie door te nemen en ga je ook laboratorisch onderzoek doen om uiteindelijk tot een doodsoorzaak te komen. Om de game zo waarheidsgetrouw mogelijk over te laten komen heeft de maker ( Woodland Games ) inspiratie opgedaan bij klinisch pathologen om een zo realistisch mogelijk beeld te gaan schetsen. Zodra je gaat beginnen met het ontleden van verschillende lijken moet je gaan snijden, zagen of onderzoeken dit gaat allemaal in de vorm van een soort mini-game.

Naast dat we uitgebreid met de lijken bezig zijn wil de game je ook een verhaal vertellen. Het verhaal bied je ook een aantal schrikmomenten omdat het ook een horror experience is. In het begin lijkt het dat er af en toe een zekering springt maar later in het verhaal merk je dat er grotere entiteiten aan het werk zijn en dit is soms wel freaky om te zien.

Het nadeel van de game is dat het twee kanten op wil gaan. Aan de ene kant wil het een serieuze simulator zijn aan de andere kant wil het weer een horror titel zijn. Helaas slaag de game in het laatste niet altijd. Het gedeelte van de game waar je autopsies aan het uitvoeren bent is leuk en vernieuwend en de mini-games die het met zich meebrengt ook maar qua horror faalt de game behoorlijk.

Waar je bij andere simulator games zelf mag bepalen wat je doet en hoe je het doet voelt deze titel toch wel vrij lineair aan. Dit omdat je speelt met bepaalde doelen en die moet je behalen en dat is het enige wat je kan doen op dat moment.

In de mini-games moet je zelf steeds behendiger worden want als je fouten maakt word het hoofdkarakter steeds meer paranoia en heeft hij zo snel mogelijk medicatie nodig. Dus als je een aantal fouten maakt kun je weer opnieuw beginnen.

Autopsy Simulator is een game die veel in zich heeft maar waar de uitwerking helaas wat minder is. De mini-games en het ontleden en documenteren wat er gebeurt is met een persoon maakt de game wel interessant maar op andere gebieden is de game saai en lineair. Ook probeert de game een horror element toe te voegen waar het helaas nooit echt eng word. De game snijdt zichzelf helaas in zijn eigen handen.

YouTube video