Home Gaming Astro Bot Review: Is dit het volgende grote succes op de PlayStation 5?

Astro Bot Review: Is dit het volgende grote succes op de PlayStation 5?

by Sven

Dit jaar komt Playstation niet met Spider-Man, niet met The Last of Us, maar met Astro Bot. Astro Bot is eigenlijk dankzij het succes van Astro’s Playroom de officiele mascotte geworden voor de Playstation 5. Astro’s Playroom is namelijk geinstalleerd bij elke Playstation 5 en die demo laat geweldig zie wat de Playstation 5 kan, maar ook wat de controller kan. Aan het begin van de PS5 cyclus werd al snel duidelijk dat fans van Playstation Astro’s Playroom een geweldige demo vonden en gingen er zelfs geluiden dat mensen graag een veel grotere Astro game wilde zien op de Playstation 5. Gelukkig zijn die geluiden gehoord want wij hebben de afgelopen dagen Astro’s Playroom mogen spelen en wij mogen je dan ook vertellen of Astro Bot net zo succes is als Astro’s Playroom.

Om te beginnen wil ik vermelden dat Astro Bot geen game is van minimaal 25 uur. Je kan het verhaal, als je niet teveel levels ernaast doet, echt wel uitspelen in 15 uur. Als je alles wil doen in de game en een Platinum wil halen, dan zal je wel over de 20 uur gaan. Toch is het aantal uur niet leidend in het oordeel over de game, want de uren die je erin stopt zijn namelijk geweldig vormgegeven, zowel in hoe de levels eruitzien, als de puzzels die je moet oplossen. Het verhaal van Astro Bot is simpel, jouw schip (wat een Playstation 5 is) is uitgekleed door de grote vijand van de game. Je bent gestrand op een planeet en door het verhaal heen krijg je toegang tot meerdere universums waar je Astro Bots kan redden, want die zijn namelijk verspreid over het universum. Hoe meer Astro Bots je hebt, hoe meer je op de gestrande planeet kan vrijspelen en ook daar weer Astro Bots kan redden. Het doel is om in elk universum weer een stuk van je schip te krijgen, zoals de SSD van het schip, om het schip (de Playstation 5) weer werkend te krijgen.

Elk universum heeft meerdere levels. De levels zijn onderverdeeld in de main levels en levels die je kan vrijspelen door bijvoorbeeld bepaalde rotsen kapot te maken op de universum map. In elke main level zijn meerdere Astro Bots te redden , van normale Astro Bots tot Playstation gerelateerde Astro Bots die je laten zien hoe rijk de geschiedenis is van Playstation. De geschiedenis van Playstation zit door en door in deze game. In bijna elk level krijg je ook een bepaalde power up, dit kan het stilzetten van tijd zijn of bokshandschoenen zijn. Deze heb je nodig om door het level heen te komen, maar ook om puzzels op te lossen. Tijdens het spelen van elk level wordt je beloond voor het door en door doorzoeken van het level. Zo kom je dan verborgen Astro Bots tegen, maar ook puzzelstukjes die je weer kan gebruiken om bepaalde winkels te openen voor jezelf op de planeet waarop je gestrand bent. Daarnaast heb je ook nog levels die een speciale uitgang hebben en je dan meenemen naar een verborgen universum met een verborgen level, die zeker de moeite waard zijn om te ontdekken.

De gameplay verder is echt perfect op orde voor een platform game. De game begint erg makkelijk, maar naarmate de game vordert zal je steeds lastigere levels tegenkomen, met moeilijkere vijanden, maar ook met lastigere puzzels. Aan het begin van de game was het vinden van alle Astro Bots en puzzelstukjes in een level makkelijk, maar naarmate de game vordert wordt het steeds meer een zoektocht. Het zal dus voorkomen dat, als je de platinum wil halen, dat je levels toch wel twee of drie keer moet doorspelen om alles te ontdekken, of je kan uiteindelijk een guide gebruiken, maar zeg zelf, dat is toch saai..

De levels zelf zijn, zoals hierboven beschreven, prachtig vormgegeven. De kleuren spatten van je scherm af, de soundtrack is geweldig en de ontwikkelaar maakt geweldig gebruik van de controller. Je bent het namelijk misschien vergeten, maar je Dualsense registreert bewegingen. Hierdoor kan je naar links en rechts gaan als je vliegt op je Dualsense (ook een schip) of zal je soms moeten blazen in je controller. Het zijn kleine dingen, maar dat maakt de game ontzettend interactief. De thema’s in de levels zijn ook van een bijzonder tof niveau, zo is er een casino level in de game die geweldig is vormgeven. Van slot machines die of vijanden geven of muntjes, tot aan het stilzetten van de tijd om zo op fiches naar boven te springen om het einde van het level te halen. De gameplay en de vormgeving sluiten naadloos op elkaar aan.

Toch is er een nadeel aan de game. Ik benoemde het geweldige geluid in de controller, maar dat geluid is wel echt hard en kan storend zijn. Ik zat met vrienden in een call en die gaven aan dat zij last hadden van de geluiden die uit mijn controller kwamen. Daarnaast is de game geweldig vormgegeven, maar heeft de game ook een prijskaartje van 70 euro. Ik merk dat ik als consument wat moeite hebt met die prijs, de game is namelijk niet een avontuur van uren en uren en ik had deze game eerder voor 50/60 euro aangeboden gezien, zodat het in prijs te vergelijken is met games zoals Super Mario Odyssey, wat naast Astro Bot een geweldige platformer is. Verder zijn er bepaalde levels die echt heel moeilijk zijn en die geen checkpoints hebben. Hierdoor wordt je wel uitgedaagd, maar zijn deze levels ook ontzettend frustrerend en had ik misschien wel graag gezien dat deze levels een check point zouden hebben.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x