Je hebt de standaard actie games, maar de interactieve adventure games zijn aardig in opmars en deze games beloven vaak een heel indrukwekkend verhaal voor te schotelen. Wij mochten aan de gang met As Dusk Falls, een game gebaseerd op het maken van keuzes en deze drijven het verhaal. Dit verhaal is een verhaal dat wel bij je blijft hangen, het slurpt je lekker op.
De game volgt het verhaal van twee families over een bepaalde periode. In het begin gaat het gemixed door bepaalde omstandigheden. De thema’s die daarin centraal staan zijn loyaliteit, verraad en doorzettingsvermogen. Het verhaal volgt een chronologische volgorde, dit ondanks je wel redelijk wat flashbacks naar voren en naar achter hebt. Maar zo bereik je ook steeds de belangrijkste momenten. Deze aanpak werkt voor deze game, het geeft je meer binding met de karakters die je ziet en daardoor een beter begrip van het verhaal.
Zoals gezegd bepaal jij als speler hoe en welke kant het verhaal opgaat, dit doe je door keuzes te maken in diverse dialogen. De resultaten kunnen namelijk grote of kleine impact hebben op het verhaal. Na elk hoofdstuk krijg je precies uitgelegd wat de keuzes voor impact hadden en welke andere routes er nog meer zijn om te spelen. Zo kan je bepaalde scenes hebben die meerdere soorten uitkomsten bezitten. Het daagt je dan ook uit om terug te gaan en die scene weer te spelen om zo alle mogelijke uitkomsten te zien die er zijn.
De game valt wel meteen op in zijn ontwerp en grafische vormgeving, dit is iets waarvan ik eerst dacht huh, maar daarna ga je het echt waarderen. Je ziet het dan ook meer als een interactieve film met echte karakters. De game heeft natuurlijk wel de goede en slechterikken in zijn karakter modellen, maar de nuance tussen deze zie je rustig vervagen naar mate het verhaal vordert. Het maakt het steeds lastiger om een keuze te maken als je verder komt. Het heeft dan ook te maken dat je toch een soort band opbouwt met de karakters.
De gameplay van de game draait dus eigenlijk om het kiezen van de juiste optie in de dialogen en diverse acties, het voltooien van quick time events en het verkennen van de omgeving doormiddel het welbekende point and click systeem. Op de Xbox is dit systeem niet echt waterdicht, meer omdat je een cursor bediend en deze gewoon niet zo soepel beweegt met de controller als met een muis. Het leek gewoon veel zwaarder te gaan dan dat je gewend bent van een cursor. Misschien is de game ontworpen voor een muis of touchscreen, het werkt wel maar toch. Ook is het mogelijk een app te downloaden zodat je ook je telefoon kan gebruiken als controller.
De quick time events in As Dusk Falls geven jou als speler de kans om te kijken hoe snel je knoppen kan in rammen of een juiste kant op kan swipen. Het is niet heel lastig, je krijgt genoeg tijd. Ze werken goed en geven vaak wat extra flair aan een game. Als je er 1 mist is ook meteen de uitkomst anders.
De locaties werken eigenlijk vrij standaard, als het gaat om het onderzoeken, check de kastjes, ramen, etc, voltooi de taken die je krijgt om meer over het verhaal te weten te komen. Soms kom je later iets tegen, dat je eerder al over had gelezen. Dat kan je dan weer helpen op je pad.
Daarnaast beschikt de game echt over een unieke eigen stijl, hierin zal je de karakters niet zien als volledig geanimeerd. Ze zijn meer statisch en digitaal gerenderd, het is dan ook meer alsof je een comic open slaat. Zoals ik zei, je moet er aan wennen. Maar als het je grijpt laat het je niet meer los.
Iets wat ik erg mooi vind aan de game is dat je de ervaring kan delen met vrienden. Je kan namelijk de game spelen samen op de bank, waar de een met de controller een karakter bediend en de ander via de telefoon. Dit kan dus zowel lokaal of online.
Al met al is de game een heerlijk mooi verhaal en een indrukwekkend debut van de ontwikkelaar. De game nodigt uit om meer te spelen en terug te gaan naar die momenten en ze weer te beleven.