Sommige mensen vinden de oude The Legend of Zelda games nog steeds zeer interessante en goede titels. Nu is er sinds oktober een remaster uit van de game Anodyne die je laat spelen in een wereld die lijkt en speelt als een game in de The Legend of Zelda serie. Weet de game Anodyne net zo goed en spannend te zijn als zijn concurrent? Je leest het in de review van Anodyne!
Dit is een top-down actie-avonturenspel, vergelijkbaar met het originele Zelda of meer specifiek voelt het als Zelda: Link’s Awakening, met het eenvoudige kleurenpalet en de muziek. Het scherm scrolt niet. Als je bij de rand komt, ga je naar een nieuw scherm, net als in Zelda. Het is heel eenvoudig, met een aanvalsbutton, bewegingsbuttons en een menuknop.
Het heeft eenvoudige gevechten met een goede variatie aan vijanden, maar er zijn ook goede puzzels die uniek aanvoelen voor dit spel. Dingen zoals het gebruiken van een bezem om stof te verzamelen en dat stof vervolgens gebruiken om dingen te blokkeren. Nogmaals, het is heel eenvoudig en gemakkelijk. Er is geen handholding in dit spel en je bent vrij om dingen zelf uit te vogelen, MAAR wanneer nieuwe dingen worden geïntroduceerd, vertellen ze je botweg dat je dit kunt doen. Bijvoorbeeld, wanneer je stof aanvalt, vertelt het je dat je stof hebt verzameld, val opnieuw aan om het stof te plaatsen. Het zal je nieuwe dingen voeren, zoals de meeste goede games doen, maar het dwingt je niet om verschillende tutorials te volgen. Een keer om een nieuwe vaardigheid te testen en dat is het. Het spel laat je los. Het voelt niet alsof je zult verdwalen, de gebieden zijn vrij beperkt en je hebt een kaart die lijkt op die van Zelda 1, er zijn portalen die je snel laten reizen.
Net als alle Zelda-games zijn er sleutels die je nodig hebt. Niet alleen normale sleutels die de meeste gesloten deuren openen, maar specifieke sleutels om nieuwe gebieden binnen te gaan. Alsof dat nog niet genoeg was, verzamel je vijandkaarten. Genoeg van deze kaarten ontgrendelen specifieke poorten met nummers erop. Onderweg zul je ook feeën of rode insecten vinden die niet alleen je gezondheid aanvullen, maar ook je algehele gezondheid verhogen.
De sfeer van het spel is zeer surrealistisch of griezelig, wat geweldig is, het is een andere smaak dan Zelda waardoor het uniek aanvoelt. Je bent een conciërge in een donkere, surrealistische wereld. Sterker nog, ik denk dat het spel je subtiel probeert te hypnotiseren met zijn muziek en geluidseffecten zoals klikken, tikken en klokkenspel. Niets wordt echt uitgelegd, het is er gewoon en daar ben ik oké mee. Ik heb geen verhaal nodig, ook al zijn er af en toe NPC’s om mee te praten.
Al met al voelt dit spel goed en plezierig aan. Als je van eenvoudige puzzels, actie-avontuur en een eenvoudige old-skool Zelda houdt waarmee je veel kunt verkennen, is dit iets voor jou. Als je houdt van een complexe, diepgaande Zelda-ervaring met een rijk verhaal, is dit spel niet voor jou.