Home GamingAndroid Amazon’s Luna, de Streaming Service draait op Windows en Nvidia GPUs

Amazon’s Luna, de Streaming Service draait op Windows en Nvidia GPUs

by Mark van Truijen

Amazon’s nieuwe cloud gaming platform Luna wordt aangedreven door Windows Servers en GPUs van Nvidia. Luna biedt de ondertsteuning voor meer dan 100 games dankzij de ondersteuning voor Windows, het geeft ontwikkelaars de kans om snel hun titels over te brengen naar een cloud streaming platform. Deze ondersteuning van Windows geeft uitgevers ook de kans om hun eigen Digitale service te hosten op het platform, denk aan Uplay van Ubisoft.

Amazon heeft bevestigd dat Luna zal draaien op een standaard versie van Amazon’s EC2 G4 server instance draaiende op Windows, compleet met Nvidia’s T4 GPUs en Intel’s Cascade Lake CPUs. Nvidia’s T4 is gebaseerd op het bedrijfs Turing architecture, welke ook de kracht leverde voor de vorige generatie RTX 2080 en RTX 2080 Ti kaarten. Een enkele T4 GPU (Amazon gebruikt er waarschijnlijk meerdere) levert 8.1 teraflops aan kracht en ondersteuning voor Microsoft’s DirectX raytracing technology.

Dit betekent dat het een soepele en heerlijke game ervaring zou bieden in 1080p resolutie. Amazon laat weten dat het binnenkort met 4K komt, dit is wel een uitdaging voor de hardware van Luna, zeker omdat het niet wilt inleveren aan grafische settings in sommige titels.

Amazon’s grootste concurrenten op gebied van Streaming, Microsoft en Google, gebruiken een compleet andere hardware en OS voor hun systeem. Google mikt met een custom x86 processor en een custom AMD GPU met de mogelijkheid tot 10.7 teraflops aan GPU performance, dit alles draaiende op Linux. Microsoft gebruikt momenteel Xbox One S hardware in zijn servers, dit geeft je 1.4 teraflops aan GPU performance dit draaiende op een Windows-powered custom Xbox OS. Microsoft heeft al bevestigd dat het de xCloud servers gaat overzetten naar Xbox Series X hardware in 2021. Playstation gebruikt voor hun Playstation Now service een Custom Playstation Hardware.

Amazon’s gebruik van Windows en Nvidia, daarnaast de ondersteuning voor externe winkels en services, geeft de dienst meteen een voordeel over Stadia. Stadia heeft wat moeite met het aantrekken van content en leden voor de dienst. Er zijn momenteel ongeveer 90 titels beschikbaar voor Stadia, vergelijk dit tegen de 150 titels op de Xbox Game Pass, meer dan 100 titels voor Luna en zelfs 800 games op de Nvidia Geforce Now service.

Windows maakt het voor ontwikkelaars makkelijker om hun titel naar de service van Amazon te brengen. Het is aanzienlijk makkelijker dan een game overzetten naar de service van Google en Linux.

Hoe dit allemaal uit gaat pakken is vooralsnog afwachten, maar de vooruitzichten zijn goed.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x