De op afstand gebaseerde game-ontwikkelingsstudio Gardens kondigt een nieuw partnerschap aan met de backend game-engine Pragma om de online multiplayer-ambities van het all-star-team mogelijk te maken. Hun aankomende game wordt een voortdurend evoluerend online PvPvE-fantasie-avontuur, en het team vond in Pragma een perfecte match voor de online- en live-servicebehoeften van de uitgestrekte wereld die ze creëren.
Pragma is opgericht door de technische leiders die de platforms bouwden voor enkele van de grootste live-servicegames, waaronder League of Legends, Destiny 2 en Plants vs. Zombies 2. Pragma drijft services aan zoals accounts, matchmaking, analyses, monetisatie en spelergegevens voor ’s werelds meest ambitieuze online games. De Pragma backend game-engine is een volledig uitbreidbaar broncodeproduct, waarmee de technologieteams in de studio de creatieve benaderingen van game-ontwerpers kunnen ondersteunen. Pragma overbrugt de kloof tussen capaciteiten en creativiteit in een omgeving die vaak uitdagend is, en leidt de weg naar het besparen van miljoenen dollars aan kosten en jaren aan ontwikkeltijd, terwijl het de lancering van de game effectief de-riskeert door gebruik te maken van de voordelen.
Met de aankondiging van vandaag van het partnerschap tussen Gardens en Pragma, zet het Gardens-team zich verder in voor de creatieve doelen van hun aankomende onaangekondigde game, zonder beperkingen door technische beperkingen dankzij de tools van de backend-engine. “Het was echt geweldig om met ons team van game-ontwerpers te werken om al hun ideeën te krijgen en terug te komen met implementaties. En ik ben veel flexibeler en kan hun unieke verzoeken tegemoetkomen met Pragma, omdat ze me een uitbreidbaar systeem geven waarmee ik niet zomaar een one-size-fits-all-antwoord kan geven”, aldus Serge Knystautas, hoofd Engineering bij Gardens Interactive. Medeoprichter Stephen Bell voegde toe: “Bij al onze keuzes zijn we erg voorzichtig en doen we er alles aan om onze due diligence te doen en diep op dingen te duiken. Uiteindelijk was Pragma de duidelijke keuze.”
De Pragma Backend Game Engine biedt het ontwikkelteam een enkele backend-oplossing die consistent is en alle basisbehoeften van een online live service-game omvat, terwijl het hen ook de tools geeft om aan te passen wat ze nodig hebben, aangezien verfijning een behoefte is. De technische term, in de woorden van Knystautas, is uitbreidbaarheid. Gardens was op zoek naar een platform dat ze konden uitbreiden zonder dat ze helemaal opnieuw hoefden te bouwen en grote hoeveelheden middelen hoefden te investeren in het onderhouden van de toolset.
“Gardens is een van de beste gamestudio’s en hoe meer we hun visie zien onthuld, hoe meer we ons realiseren dat we werken aan een generatiegame. Gamemakers, die aan de top van hun vak staan, tools geven om hun visie uit te voeren, is een van de leukste onderdelen van het bouwen van Pragma”, aldus Eden Chen, CEO bij Pragma.
Gardens werd in 2021 opgericht door Chris Bell (Journey, What Remains of Edith Finch, Sky: Children of the Light, Way), Lexie Dostal (Dustforce) en Stephen Bell (Blaseball, What Remains of Edith Finch) en is uitgegroeid tot een getalenteerd team van ontwikkelaars van projecten zoals Half-Life: Alyx, Firewatch, Ashen, Ultima Online, God of War, Tunic, Diablo IV, Fortnite en meer. Het team ging van start met steun van onafhankelijke backerfunding en haalde in juli 2021 $ 4,5 miljoen op in een Seed-ronde onder leiding van Transcend Fund. In 2023 haalde Gardens $ 31,3 miljoen op in Series A-financiering toen Lightspeed Venture Partners en Krafton samen leiding gaven aan een uitzonderlijk syndicaat met connecties naar grote gamingplatforms, uitgevers en veteranen uit de industrie, en dat voormalig Microsoft-voorzitter John W. Thompson, voormalig Sony Computer Entertainment America President en CEO Jack Tretton, voormalig Tencent President en Take-Two CEO Ben Feder en Yamauchi No.10 (de Nintendo Family) toevoegde aan het adviesteam.
De aankomende, maar naamloze game van Gardens bouwt voort op de speciale manieren waarop leden van het team in het verleden gedeelde online-ervaringen hebben ontworpen (Journey, Sky: Children of the Light, Ashen, Blaseball, Way), waarbij spelers elkaar kruisen en samen op avontuur gaan door vormveranderende, ongetemde fantasy-wilds.