Onoverkomelijk, het avontuurlijke bergbeklimmen-roguelike-spel dat is ontwikkeld door de in Berlijn gevestigde studio ByteRockers ‘Games, is nu beschikbaar op Steam voor Windows-pc. In tegenstelling tot andere roguelikes die afhankelijk zijn van explosieve gameplay en gevechten, vertrouwt Insurmountable op tactische besluitvorming, strategisch hulpbronnenbeheer en een wanhopige strijd om te overleven met moeder natuur. Elke tocht de berghelling op is anders – spelers worden gedwongen om keer op keer beslissingen te nemen om te overleven. Als ze falen, beginnen ze opnieuw onderaan een nieuwe berg met nieuwe evenementen en uitdagingen zonder items, vaardigheden en XP.
Het is misschien niet helemaal wat de titel doet vermoeden, maar het is toch een zware klim. Spelers moeten in totaal drie dodelijke bergen achter elkaar veroveren om een run te voltooien, en de moeilijkheidsgraad neemt dramatisch toe met elke berg. Afhankelijk van welke van de drie beschikbare personages – avonturier, wetenschapper of journalist – de run begint, beïnvloeden verschillende vaardigheden de strategische beslissingen en de optimale routekeuze. Dynamisch weer, verschillende terreinen en een dag-nachtcyclus zorgen ervoor dat gevaar om elke hoek op de loer ligt, om nog maar te zwijgen van de extra dreiging van een gebrek aan zuurstof of energie, een afnemende geestelijke gezondheid en zelfs agressieve dieren!
Onoverkomelijk’s realistische implementatie van de gevaren van bergbeklimmen werd geprezen door bergsportlegende Reinhold Messner – houder van het Guinness Book of Records voor zulke ‘World’s Firsts’-prestaties als de eerste solo-top van de Mount Everest, en afzonderlijk, de eerste beklimming van de Mount Everest zonder aanvullende zuurstof In de Twitch live talk “Truth or Myth”, verklaarde Messner: “Het spel lijkt erg op de echte uitdaging van het beklimmen van een berg.” Hij voegde eraan toe: “[Op de berg] begroet ik met‘ Kalipé. ’Dat is Tibetaans voor‘ altijd vaste voeten ’, en dat is ook belangrijk in dit spel. Altijd vaste voeten! ‘
Belangrijkste kenmerken:
- Adembenemende bezienswaardigheden die de ziel kalmeren ondanks de uitdagende overlevingselementen
- Normaal, moeilijk en onoverkomelijk moeilijkheidsgraden
- Drie verschillende karakters met verschillende vaardigheden: avonturier, wetenschapper en journalist
- Hoge herspeelwaarde dankzij procedurele generatie, waardoor elke bergtop anders is dan de vorige
- Dynamisch weer, verschillende terreinen, een dag-nachtcyclus, dieren in het wild en op tekst gebaseerde evenementen zorgen voor nog meer afwisseling
- Uitdagende beslissingen die tactische vaardigheden vereisen