Home Featured A Year of Rain Preview – Een RTS op de Blizzard-manier

A Year of Rain Preview – Een RTS op de Blizzard-manier

by Jos Vis

A Year of Rain is geen spel over het leven van een Nederlander, die elke dag op zijn half-kapotte fiets het Nederlandse klimaat moet trotseren om vervolgens de hele dag nat op kantoor te zitten. Nee, het gaat hier om een RTS van ontwikkelaar Daedalic Entertainment rondom drie verschillende facties. De game had al een bèta-ronde achter de rug en is sinds november in Early Acces geplaatst. De hoogste tijd om eens te kijken of de game op de goede weg is om een groot succes te worden.

Bij het opstarten van de game is het al gelijk duidelijk dat het hier gaat om een fraai vormgegeven RTS met de games van Blizzard als inspiratie en dat hoeft op zich geen slecht nieuws te zijn natuurlijk. Het ziet er allemaal kleurrijk en scherp uit en dat zorgt er in eerste instantie voor dat ik niet kon wachten om de game te spelen. De vraag is natuurlijk of de fraaie vormgeving wordt gesteund door vloeiende gameplay of dat de ontwikkelaar alleen maar heeft gekeken naar de mooie graphics.

Er zijn drie modi in de game; campaign, skirmish en custom games. Uiteraard speel je een verhaal af in de campaign en in de Early Acces kun je op het moment nog maar één hoofdstuk spelen. Het hoofdstuk draait hier om The House of Rupa en bevat meerdere missies, al zul je straks in de hoofd-game met meerdere facties meerdere hoofdstukken kunnen spelen. In totaal heeft A Year of Rain drie verschillende facties: House of Rupa, Outcasts en Undead. Vooraf aan de missie krijg je wat informatie over de missie en tijdens de missies kom je regelmatig in kleine cut-scenes terecht, waarbij het de bedoeling is je een filmische beleving te spelen, maar verwacht er niet teveel van. Het is overigens wel prettig dat de personages voorzien zijn van goed ingesproken stemmen en dat voegt in ieder geval wat karakter toe aan de game.

De opzet van de missies kunnen per missie verschillen, al blijft men verder trouw aan de elementen die een RTS een RTS maken en dat is goed nieuws voor RTS-liefhebbers. Zoveel keuze heb je tegenwoordig niet als RTS-fan en daarom is het juist zo belangrijk dat A Year of Rain hierin niet teleurstelt. Tijdens de missies speel je soms met alleen maar je held, terwijl dat een minuut later kan veranderen naar een grotere groep. Het selecteren van de hele- of een bepaalde gedeelte van een groep gaat zoals je het verwacht en dat is prettig, omdat in latere missies er van je wordt verwacht dat je snel kunt schakelen tussen verschillende groepen. De helden kunnen extra powers krijgen door middel van een level-up-systeem en deze powers kun je zelf kiezen. Door dit soort keuzes te maken bloeit A Year of Rain op in de wat latere levels, omdat je dan pas echt goed de impact van jouw keuzes voelt. Elke factie heeft drie helden, maar zodra er eentje dood gaat is de missie mislukt en mag je het opnieuw proberen. De ‘simpele’ medestanders mogen daarentegen gewoon doodgaan, al is het wel zo fijn als je een beetje op je leger let. Verschil moet er zijn, natuurlijk.

Elke factie heeft zijn eigen zijn eigen gebouwen en grafische stijl, maar in de basis doen die gebouwen niet veel anders dan die van hun tegenstanders. Uiteindelijk komt het allemaal dicht bij elkaar en dat komt de balans ten goede. Resources komen van twee verschillende grondstoffen en net als bij andere RTS-games kan een grondstof opraken en dan zul je naar een nieuwe bron moeten zoeken. De ene grondstof haal je uit mijnen (Anorium), terwijl de tweede grondstof (hout) van bomen komt, beide zijn nodig voor het bouwen van je legers en gebouwen. Overigens kon ik in de canpaign niet saven, maar dat zal vast te maken hebben met de Early Acces.

De skirmish is gericht op co-op-gameplay, terwijl je de campaign ook met z’n tweeën kunt spelen. Heb je echt geen kaas gegeten van RTS-games en wil je samen met een maat in de game springen? Geen probleem, want ook de twee tutorials zijn speelbaar in co-op-modus. Nadat je tien skirmish-wedstrijden goed hebt voltooid kun je aan de slag gaan met het competitieve gedeelte van A Year of Rain en zul je punten vergaren door te winnen. Daedalic Entertainment zet hier in op een echte esport-ervaring en de tijd zal uitwijzen of de esport-community de game zal ontarmen. De basis is in ieder geval gelegd, maar het lijkt erop dat er nog veel content moet worden toegevoegd.

Mijn eerste ervaringen waren positief en dat komt van een RTS-liefhebber, al ben ik normaal gesproken wat meer van de ‘realistische’ RTS-games. Dat neemt niet weg dat de ontwikkelaar op de goede weg is en dat A Year of Rain best wel eens een mooie toekomst kan hebben, al hangt dat wel af van de content die nog zal worden toegevoegd. Het is nu allemaal wat karig, maar dat is niet gek voor een game in Early Acces.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x