Als je mij vraag wat voor games de voorkeur hebben dan kies ik toch het liefst een coop game. Het mooie is toch om de ervaring van een game te delen met iemand, laat dat nu net de insteek zijn bij A Way Out. Deze game is namelijk ontworpen met samenwerking in het achterhoofd. Beter nog, alles draait er om.
In de game nemen we de rol van twee gevangenen op ons, beide met dezelfde vijand. De Setup van de game is dan ook simpel, hetzelfde doel dus uitbreken, maar het houdt niet op na de uitbraak en gaat zelfs veel verder. De uitbraak is maar een derde van de ervaring en het wordt allemaal nog leuker als de gevangenen op de vlucht zijn.
Een van de unieke aspecten van de game is dat alles door beide spelers wordt ervaren. Beide spelers zien het zelfde scherm de gehele ervaring, bijna altijd is dit dus in split screen te zien, hierdoor creëer je een andere maar zeer brute ervaring. Je hebt niet meer de twijfel of je partner je volgt of wat deze nu aan het doen is, alles wordt namelijk goed in beeld gebracht en gevolgd
.
De sterren van deze game zijn toch wel de karakters, Leo en Vincent. Elk stukje dialoog in de game is op een unieke manier geschreven. Dit houdt ook in dat beide karakters anders reageren op situaties, elk reageert zoals je van deze verwacht. Hazelight heeft echt een kunststukje afgeleverd als het gaat om de band die je creëert met het karakter.
De variatie in gameplay in de game is opmerkelijk, bijna elk gedeelte van de game voelt uniek aan. De game begint als een Prison Break ervaring die speelt als een adventure game waar er door interactie met objecten verder gekomen kan worden, dit alles smelt samen in een dikke actie game waar ook nog flink in geknald wordt. Er zitten genoeg verassingen in de acht uur durende ervaring die A Way out is. Ondanks dat de game vrij lineair is, is er nog genoeg naast te ontdekken. Zo is het mogelijk om gitaar te spelen of wat varkens te knuffelen, Hazelight heeft een zeer gedetailleerde en zware game neergezet.
A Way Out is goed opgepoetst als het gaat om de presentatie, de game loopt soepel over van video naar gameplay. Goed, er zitten natuurlijk een paar kleine minpunten in de game zoals glitches. Maar deze kunnen de pret niet drukken, daarnaast slaat de game vrij regelmatig op dus verlies je weinig voortgang als je even terug moet.
Het is niet het verhaal of de graphics die de game als een huis neerzetten. De grootste highlight van de game is toch wel dat je de gehele ervaring deelt met iemand. Elke puzzel dien je samen op te lossen, elke grap in de game is er niet 1 waar ik in me eentje om lach, nee je lach er samen om. Het maakt de game zoveel meer aantrekkelijker dat je alles samen beleefd. Het is ongekend om dit mee te maken en er is geen game die hierbij in de buurt komt.
De game is echt geheel ontworpen voor de Samenwerking, juist daarom is het volgende nog mooier. We zijn het niet gewend van EA maar deze heeft de meest vooruitstrevende actie ooit toegestaan op deze game. De ‘Friend Pass’ is een nieuw iniatief en zorgt ervoor dat een ieder die de game in het bezit heeft een vriend kan uitnodigen voor de game, deze speelt geheel kosteloos mee. Op deze manier hoeft maar 1 iemand de game te hebben en kunnen er zoveel meer mensen genieten van deze ervaring.
Wij hebben enorm genoten van de ervaring en de game. Er is momenteel niks zoals A Way Out op de markt. De Friends Pass is revolutionair en we hopen dit in de toekomst vaker te zien.