Deze week In de NVIDIA Studio lanceren we de NVIDIA Studio Driver van april met optimalisaties voor de populairste 3D-apps, waaronder Unreal Engine 5, Cinema4D en Chaos Vantage. De driver ondersteunt ook nieuwe NVIDIA Omniverse-connectors van Blender en Redshift.
Digitale da Vinci’s die hun doeken willen upgraden, kunnen meer te weten komen over de onlangs aangekondigde Lenovo ThinkPad P1 NVIDIA Studio-laptop of de Asus ProArt Studiobook 16, MSI Creator Pro Z16 en Z17 oppikken – allemaal nu verkrijgbaar.
Deze updates maken deel uit van het NVIDIA Studio-voordeel: drastisch versnelde creatieve 3D-workflows die essentieel zijn voor de uitgelichte In de NVIDIA Studio-creator van deze week, Andrew Averkin, lead 3D environment artist bij NVIDIA.
April brengt Studio Driver superkrachten
De NVIDIA Studio Driver van april ondersteunt veel van de nieuwste creatieve app-updates, te beginnen met de langverwachte lancering van Unreal Engine 5.
NVIDIA RTX GPU’s ondersteunen Lumen – UE5’s nieuwe, volledig dynamische globale belichtingssysteem – voor zowel software als hardware ray tracing. Samen met Nanite krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om games en apps te maken die enorme hoeveelheden geometrische details bevatten met volledig dynamische globale belichting. Tijdens GTC vorige maand introduceerde NVIDIA een bijgewerkte Omniverse Connector die de mogelijkheid biedt om de brongeometrie van Nanite-meshes te exporteren vanuit Unreal Engine 5.
Unreal Engine 5 ondersteunt een groot aantal NVIDIA-technologieën via plugins die beschikbaar zijn gesteld door Epic Games. RTX-versnelde ray tracing en NVIDIA DLSS in de viewport maken het eenvoudiger en sneller om nieuwe ideeën uit te werken en te verfijnen. Voor het eindproduct zorgen diezelfde technologieën voor prachtige ray traced graphics, terwijl AI hogere framerates mogelijk maakt. Met NVIDIA Reflex in UE5 hebben pc-games op RTX GPU’s een onvoorstelbaar lage latency.
NVIDIA real-time denoisers bieden real-time prestaties, waardoor de efficiëntie van art pipelines toeneemt. RTX global illumination elimineert lange wachttijden voor offline lightmap- en light probe-baking. Met de verwerkingskracht van RTX GPU’s, een reeks officiële UE plugins en de volgende generatie UE5, zijn er geen grenzen aan creatie.
Maxon’s Cinema 4D versie S26 bevat geheel nieuwe doek- en touwdynamica, versneld door NVIDIA RTX GPU’s, waardoor kunstenaars sneller digitale onderwerpen kunnen modelleren met meer realisme.
Extra functies zijn OpenColorIO, een nieuwe camera en verbeterde modelleringstools.
Chaos Vantage, ondersteund door real-time ray tracing exclusief voor NVIDIA RTX-GPU’s, voegt normal map-ondersteuning toe, een nieuwe functie voor het converteren van texture-modellen naar klei om te focussen op belichting, en ambient occlusion voor schaduwen.
NVIDIA Omniverse Connector-updates geven real-time workflows nieuwe functies en opties. Blender voegt nieuwe blend shape I/O-ondersteuning toe om ervoor te zorgen dat gedetailleerde, veelzijdige onderwerpen op de juiste manier worden geautomatiseerd en geanimeerd. Plus, nieuwe USD-scale maps ontsluiten grootschalige cinematische visualisatie.
Blender en Redshift hebben hydra-gebaseerde rendering toegevoegd. Kunstenaars kunnen nu de renderer van hun keuze gebruiken binnen de viewport van alle Omniverse-apps.
Nieuwe Studio Driver, ontmoet nieuwe Studio-laptops
April brengt ook een nieuw Lenovo mobiel werkstation in de NVIDIA Studio line-up, plus de beschikbaarheid van drie andere.
De Lenovo ThinkPad P1 heeft een dun en licht ontwerp, een 16-inch paneel en indrukwekkende prestaties, aangedreven door GeForce RTX en NVIDIA RTX professionele graphics, uitgerust met maximaal de nieuwe NVIDIA RTX A5500 Laptop GPU.
Studio-laptops van andere partners zijn onder andere de onlangs aangekondigde Asus ProArt Studiobook 16, MSI Creator Pro Z16 en Z17, die nu allemaal te koop zijn.
Wandel door het verleden met Andrew Averkin
Andrew Averkin is een in Oekraïne gevestigde lead 3D environment artist bij NVIDIA. Hij is gespecialiseerd in het creëren van fotorealistische 3D-scènes, gericht op realisme dat opzettelijk warme gevoelens van nostalgie oproept.
Averkin leidt met empathie, een cruciaal onderdeel van zijn flow-staat, en zegt dat hij ernaar streeft om “kunstwerken te maken die warme gevoelens combineren die mijn passie en artistieke vastberadenheid voeden.”
Hij creëerde het onderstaande stuk, genaamd ‘When We Were Kids’, met behulp van de NVIDIA Omniverse Create-app en Autodesk 3ds Max, versneld door een NVIDIA RTX A6000 GPU.
Hier grijpt Averkin terug naar de pre-digitale dagen van spelen met speelgoed en je verbeelding het werk laten doen.
Averkin heeft When We Were Kids voor het eerst gemodelleerd in Autodesk 3ds Max.
De RTX GPU versnelde viewport en RTX-versnelde AI denoising in Autodesk 3ds Max maken vloeiende interactiviteit mogelijk, ondanks de enorme bestandsgrootte.
“Ik weet nog toen we kinderen waren. zo is dit verhaal in beelden ontstaan. Ik gebruikte drie RTX A6000 GPU’s en de UE5-denoiser om de rendertijd van één beeld te verkorten tot enkele seconden, waardoor ik me volledig op de kunst kon richten.”
Averkin bracht When We Were Kids vervolgens naar Omniverse Create om zijn 3D-scène in realtime te belichten, te simuleren en te renderen.
Omniverse stelt 3D-kunstenaars, zoals Averkin, in staat om hun favoriete ontwerptools te verbinden met een enkele scène en tegelijkertijd te creëren en te bewerken tussen de apps. De serie “Aan de slag met NVIDIA Omniverse” op het NVIDIA Studio YouTube-kanaal is een geweldige plek om meer te leren.
“De meeste assets zijn afkomstig van de Epic-marktplaats,” zei Averkin. “Mijn belangrijkste doel lag in het spelen met verlichtingsscenario’s, compositie en stemmingen.”
In Omniverse Create gebruikte Averkin gespecialiseerde belichtingstools voor zijn artwork, waarbij het oorspronkelijke Autodesk 3ds Max-bestand automatisch werd bijgewerkt zonder dat er rommelige en tijdrovende bestandsconversies en uploads nodig waren, met als resultaat de uiteindelijke bestanden die op lichtsnelheid werden gerenderd met zijn RTX GPU.
Averkin werkte eerder bij Axis Animation, Blur Studio en elders. Bekijk zijn portfolio en favoriete projecten op ArtStation.
Duik dieper in de NVIDIA Studio
Er zijn tal van bronnen beschikbaar voor makers die meer willen weten over de apps die worden gebruikt door de uitgelichte artiest van deze week, en hoe RTX en GeForce RTX GPU’s creatieve workflows helpen versnellen.
Neem een kijkje achter de schermen bij The Storyteller, gebouwd in Omniverse en een verbluffende, fotorealistische retrostijl schrijverskamer voorstellend.
Bekijk deze tutorial van 3D-kunstenaar Sir Wade Neistadt, die laat zien hoe je multi-app workflows in Omniverse kunt gebruiken met behulp van USD-bestanden en hoe je Nucleus instelt voor het live linken van tools.