Sony AI kondigt samen met Polyphony Digital Inc. (PDI) en Sony Interactive Entertainment (SIE) een doorbraak in kunstmatige intelligentie (AI) aan. Onder de naam Gran Turismo Sophy (“GT Sophy”) introduceert Sony de eerste AI-agent die sneller is dan ’s werelds beste spelers van Gran Turismo (GT) Sport. GT Sophy wil spelers een door AI aangedreven gaming ervaringen bieden.
Wat is GT Sophy?
GT Sophy is een autonome AI-agent die is getraind met behulp van een nieuw platform voor deep reinforcement learning. Dit is ontwikkeld door Sony AI, PDI en SIE. Deze bedrijven hebben ieder hun expertise in fundamenteel AI-onderzoek en -ontwikkeling, een realistische racesimulator en infrastructuur voor grootschalige AI-training samengebracht.
GT Sophy ging de strijd aan met ’s werelds beste racers en werd getraind om de volgende rijvaardigheden te leren beheersen:
- Raceautocontrole: diepgaand begrip van autodynamiek, racelijnen en nauwkeurige manoeuvres om over uitdagende tracks te rijden.
- Racetactiek: vermogen om razendsnel beslissingen te nemen en in te spelen op snel veranderende racesituaties. GT Sophy toonde een perfecte beheersing van tactiek, inclusief passeren in de slipstream en zelfs sommige defensieve manoeuvres zoals blokkeren.
- Race-etiquette: in verband met fair play moest GT Sophy zich houden aan sportiviteitsregels, zoals het voorkomen van botsingen en het respecteren van de rijlijnen van de tegenstander.
Sony AI en zijn partners hebben een nieuw platform voor deep reinforcement learning (DRL) gebouwd. Het onder de knie krijgen van de ingewikkelde autoracesport in de realistische rijsimulator Gran Turismo Sport betekent een nieuwe doorbraak in AI. Vandaag is daar in Nature een artikel over gepubliceerd met de titel ‘Outracing Champion Gran Turismo Drivers with Deep Reinforcement Learning’. Sony AI en PDI gaan onderzoeken hoe GT Sophy in toekomstige releases van de Gran Turismo-serie kan worden geïntegreerd.
Sony AI testte de capaciteiten van GT Sophy door het op te nemen tegen vier van ’s werelds beste Gran Turismo-rijders in twee Race Together 2021 Challenge-events.
Op basis van de resultaten van de races werden verbeteringen aangebracht aan de Ai-agent.
“Het doel van Sony is om ‘de wereld te verrijken met emotie met behulp van creativiteit en technologie’. Gran Turismo Sophy is daar een perfect voorbeeld van“, aldus Kenichiro Yoshida, Chairman, President en CEO, Sony Group Corporation. “Deze groepssamenwerking waarbij we een game-AI voor gamers hebben gebouwd, is echt uniek voor Sony als creatief entertainmentbedrijf. Het betekent een aanzienlijke vooruitgang in de ontwikkeling van AI en biedt daarnaast betere ervaringen voor GT-fans in de hele wereld.”
“AI-onderzoek biedt een goede gelegenheid om echt na te denken over de vraag wat het betekent om mens te zijn en hoe technologie en samenleving beter samen kunnen gaan”, aldus Kazunori Yamauchi, CEO van Polyphony Digital. “Sinds de eerste release in 1997 heeft de Gran Turismo-franchise de grenzen van gaming en innovatie voortdurend verlegd, uit nieuwsgierigheid naar technologie. Gran Turismo Sophy is een nieuw bewijs van deze filosofie en ik denk dat dit AI-concept een bijdrage zal leveren aan de toekomst van zowel games als auto’s.”
Erg leuk. Ik wil in de toekomst vaker tegen de agent racen.”
Takuma Miyazono, Kampioen FIA Gran Turismo Championships 2020
“Ik denk dat AI-agents geweldige partners voor rijders zullen zijn.”
Shotaro Ryu, vooraanstaande Gran Turismo Driver
“GT Sophy liet ons “nieuwe mogelijkheden” zien waar we nooit eerder aan hadden gedacht.”
Igor Fraga, Kampioen FIA Gran Turismo Championships 2018
“Het was enorm opwindend om de racetechniek van GT Sophy te zien”
Emily Jones, finalist FIA Gran Turismo Championships 2020 World