Samsung Electronics heeft gisteren bekend gemaakt dat het zijn top-vijf positie behoudt op de ranglijst van Best Global Brands 2021 van Interbrand.
Volgens de Best Global Brands-lijst, die op 20 oktober werd gepubliceerd door het wereldwijde merkadviesbureau Interbrand, staat Samsung op de vijfde plaats met een merkwaarde van 74,6 miljard dollar, een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar. Dankzij de sterke financiële prestaties, die zich hebben hersteld tot pre-pandemische niveaus, is de merkwaarde van het bedrijf dit jaar met 20% gestegen. Deze stijging is twee keer zo hoog als de gemiddelde groei van de merkwaarde van de top 100 merken in 2021.
Sinds Samsung vorig jaar voor het eerst de top vijf betrad, heeft Samsung zijn positie gedurende twee opeenvolgende jaren behouden met de grootste stijging in merkwaarde sinds 2013.
Bepalende factoren merkwaarde
Volgens Interbrand waren de volgende factoren bepalend voor de groei van Samsung:
- De overgang naar een klantgericht managementsysteem, gekenmerkt door de oprichting van een nieuw CX-team (customer experience) dat zich bezighoudt met een optimale klantervaring.
- De voortdurende inspanningen op het gebied van duurzame ontwikkeling, waaronder verschillende campagnes die worden ingegeven door de MVO-visie, ‘Together for Tomorrow! Enabling People’, evenals bedrijfsbrede initiatieven die duurzaamheid bevorderen, zoals het gebruik van eco-verpakkingen voor TV’s en het Galaxy Upcycling-programma.
- De lancering van innovatieve producten, waaronder de Galaxy Z Flip3, Neo QLED’s en de Bespoke serie met huishoudelijke apparaten.
- De leidende rol in de ontwikkeling van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), 5G, auto’s en robotica door hier consistent in te investeren.
“Het is zeer bemoedigend om te zien dat Samsung Electronics vorig jaar de top vijf van de wereld bereikte en dit jaar een enorme groei met dubbele cijfers realiseert – onze grootste sprong in merkwaarde sinds 2013”, zegt Menno van den Berg, President van Samsung Electronics Benelux. “We blijven luisteren naar onze klanten. Zonder hen was deze prestatie immers niet mogelijk geweest.”
Interbrand evalueert de merkwaarde van bedrijven op basis van een uitgebreide analyse van meerdere factoren, waaronder financiële prestaties, merkinvloed op aankoop en merkconcurrentievermogen.
Forbes World’s Best Employers 2021
Ondertussen werd Samsung op 12 oktober voor het tweede achtereenvolgende jaar door Forbes op nummer een geplaatst in de lijst met ’s werelds beste werkgevers in 2021. Als wereldwijde organisatie met medewerkers en bedrijven over de hele wereld is Samsung wederom gekozen als werkgever nummer een.
Elk jaar ondervraagt Forbes ongeveer 150.000 werknemers uit 58 landen die werken voor bedrijven met vestigingen in meerdere landen of regio’s. Dit jaar vroeg Forbes respondenten naar hun tevredenheid over de COVID-respons van hun werkgever. Ook werden respondenten gevraagd om hun werkgever een cijfer te geven voor imago, economische voetafdruk, talentontwikkeling, gendergelijkheid en sociale verantwoordelijkheid.
Groei in merkwaarde van Samsung Electronics