Tijdens de Game Developers Conference (GDC) van deze week heeft NVIDIA een paar nieuwe technische demo’s onthuld, waarin haar GeForce RTX-technologieën worden gecombineerd met een Arm-gebaseerde MediaTek-processor, om te laten zien hoe geavanceerde grafische mogelijkheden kunnen worden uitgebreid naar een bredere, energiezuinigere set van apparaten. De demo’s markeren de laatste mijlpaal in een reis om geavanceerde grafische weergave naar ARM-gebaseerde systemen te brengen.
Ray Tracing en DLSS op ARM voor de allereerste keer!
De twee demo’s omvatten Wolfenstein: Youngblood met real-time raytraced reflecties en DLSS op een ARM-gebaseerd platform voor de allereerste keer, daarnaast toonde NVIDIA ook The Bistro demo draaiend met real-time raytracing op ARM, met RTX Direct Illumination (RTXDI) en NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD) ingeschakeld.
De demo’s worden in real-time uitgevoerd op een MediaTek Kompanio 1200 ARM-gebaseerd platform in combinatie met een GeForce RTX 3060 GPU.
De twee demo’s worden mogelijk gemaakt doordat NVIDIA verschillende RTX SDK’s heeft geport om op ARM-apparaten te werken, waaronder:
- Deep Learning Super Sampling (DLSS), dat AI gebruikt om framerates op te krikken en mooie, scherpe beelden te genereren voor games.
- RTX Direct Illumination (RTXDI), waarmee ontwikkelaars dynamische verlichting kunnen toevoegen aan hun spelomgevingen.
- NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD), dat AI gebruikt om high-fidelity beelden sneller te renderen.
- RTX Memory Utility (RTXMU), waarmee de manier waarop applicaties grafisch geheugen gebruiken, wordt geoptimaliseerd.
- RTX Global Illumination (RTXGI), dat helpt bij het nabootsen van de manier waarop licht weerkaatst in levensechte omgevingen.
De RTXDI, NRD en RTXMU SDK’s voor ARM met Linux en Chromium zijn nu beschikbaar. RTXGI en DLSS volgen binnenkort.
RTX heeft de industrie opnieuw gedefinieerd. Nu investeert NVIDIA in nieuwe platforms waar geavanceerde graphics kunnen worden ingezet, zodat gamers meer keuze hebben.