Displayspecialist AOC maakt bekend dat het bedrijf volgens de laatste marktcijfers van Context in het derde kwartaal van 2020 opnieuw de eerste plaats inneemt in het marktaandeel van gamingmonitoren (120 Hz en hoger) in Europa, met een marktaandeel van 27%. Hiermee zet AOC zijn leidende positie van het afgelopen jaar vanaf Q3-2019 voort.
Bovendien heeft AOC volgens IDC Quarterly Gaming Tracker Q2 2020 ook het grootste marktaandeel (20%) in gamingmonitoren wereldwijd. Gamingmonitoren worden gedefinieerd als monitoren met een verversingssnelheid van 100 Hz en hoger, die nodig zijn voor competitieve gamers om de snelste en meest vloeiende ervaring te hebben en hun tegenstanders te verslaan.
Door het bieden van een groot assortiment gamingmonitoren met monitorformaten variërend van 21,5-inch tot 49-inch, verschillende beeldverhoudingen (16:9, 21:9, 32:9), resoluties van Full HD tot Ultra HD en hoger (5120×1440), met verversingssnelheden tot 240 Hz en responstijden zo laag als 0,5 ms, biedt AOC een gamingmonitor voor gebruikers met elk budget en elke vereisten.
De markt voor gamingmonitoren groeide snel in het laatste kwartaal, met een toename van 126% in het volume van alle verkochte gamingmonitoren in vergelijking met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar.
Met de lancering van zijn eerste gamingmonitor in 2014 en zijn premium gaming-merk AGON in 2016, is AOC geen nieuwkomer in de sector en begrijpt het de passies en verlangens van gamers. AOC werkte ook samen met de succesvolle e-sports-organisatie G2 Esports en sponsorde verschillende game-evenementen in heel Europa, waaronder Red Bull- en ESL-toernooien, wat bewijst dat zijn gamingmonitoren zelfs de meest elite gaming-figuren waardig zijn.
Bijdragende factoren aan het enorme succes van AOC zijn onder meer de bekroonde G2-serie, die vorig jaar werd gelanceerd, die door gamers werd goedgekeurd en talloze prijzen won, waaronder ‘Best Gaming Monitor’ en ‘Best Budget Gaming Monitor’ voor de 24-inch 24G2U met een verversingsnelheid van 144 Hz en een levendig IPS-paneel.
In Europa verhoogde AOC zijn leidende marktaandeel van 23% in Q3-2019 tot 27% in Q3-2020 met een stijging van 4% jaar-op-jaar en 6% ten opzichte van het voorgaande kwartaal (Q2-2020). Dit grote succes blijkt ook uit het feit dat AOC het aantal verkochte monitoren met maar liefst 167% op jaarbasis verhoogde, terwijl de totale markt in dezelfde periode met 126% groeide. AOC bereikte de eerste positie op de markt in de meeste Europese landen, met een marktaandeel van maar liefst 49% in sommige van hen. In 18 landen / regio’s heeft AOC een marktaandeel van ruim 25% in gamingmonitoren, wat betekent dat een op de vier verkochte gamingmonitoren een AOC-monitor is.
“In het laatste kwartaal hebben we ons grootste verkochte volume in een kwartaal bereikt aan gamingmonitoren in Europa en we willen al onze klanten enorm bedanken. Deze trend geldt wereldwijd, waar we het nummer één merk voor gamingmonitoren werden. AOC blijft geavanceerde gamingmonitoren ontwikkelen met onze reguliere AOC gaming- en premium AGON-merken en we zijn opnieuw de eerste keuze van klanten als het gaat om gamingmonitoren”, zegt Stefan Sommer, Director Marketing & Business Management in Europa.
In de Benelux groeide de markt voor gamingmonitoren in het derde kwartaal van 2020 met 121% jaar-op-jaar, waarbij AOC zijn leiderschap versterkte en een marktaandeel van 35% bereikte.
“2020 is voor velen moeilijk geweest, maar we zijn erin geslaagd om ons marktaandeel te vergroten en onze leidende positie in het gamingmarktsegment te versterken. Het solide aanbod van AOC en de grote waarde op het gebied van gamingmonitoren worden zeer gewaardeerd door onze klanten en we danken hen van harte voor hun vertrouwen in onze producten”, zegt Richard Chang, Sales Director Benelux en Nordics bij MMD en AOC.