Home Gadgets OPPO blikt terug op 2020: meest kenmerkende mijlpalen van dit jaar

OPPO blikt terug op 2020: meest kenmerkende mijlpalen van dit jaar

by Jos Vis

Ondanks het bijzondere jaar markeert 2020 voor OPPO ook een bijzonder jubileum: het smart device merk bestaat inmiddels 16 jaar. Nu 2020 ten einde loopt, blikt OPPO kort terug op de toonaangevende momenten van het jaar.

Hoogtepunten
Een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar was het feit dat OPPO een van de eerste original equipement manufacturers (OEM’s) was die de nieuwste Android 11-update aan het wereldwijde publiek introduceerde als gevolg van een nauwe samenwerking met Google. Het vernieuwde ColorOS 11 biedt aanpasbare Always-On Display opties, thema’s en achtergronden, lettertypes, pictogrammen en beltonen. Met behulp van Three-Finger Translate, Flexdrop, Private System en andere robuuste functies wordt het werk efficiënter en is het gemakkelijker om de juiste balans tussen werk en privéleven te creëren.

De afgelopen jaren heeft de voortdurende verbetering van het ontwerp, de connectiviteit, de levensduur van de batterijen en de beeldvorming ervoor gezorgd dat de OPPO Find X2-serie de grenzen van de technologie heeft verlegd en nieuwe mogelijkheden heeft gecreëerd. Dit werd in augustus erkend door de European Image and Sound Association (EISA), een groep van 61 van ‘s werelds meest gerespecteerde consumentenelektronicamagazines, die de OPPO Find X2 Pro bekroonde tot ‘EISA Advanced Smartphone 2020-2021’. Absoluut een hoogtepunt die noemenswaardig is.

2020 was ook het jaar waarin OPPO ongeëvenaarde oplaadtechnologieën introduceerde. De nieuwste 125W flashcharge technologie is in staat om een 4000mAh batterij in slechts 20 minuten volledig op te laden. Daarbij heeft de 125W snellader uitgebreide hardware upgrades ondergaan, die het technische ontwerp van de SuperVOOC hebben beïnvloed. Deze geavanceerde technologische ontwikkeling leidde tot een nieuwe trend binnen de snellaadindustrie.

Daarnaast bevindt OPPO zich in de top 5 van PCT-aanvragers met ruim 1.900 octrooiaanvragen in 2019. Dit kondigde de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO) aan op het gebied van internationale octrooiaanvragen in het kader van het Patent Cooperation Treaty (PCT) System. Voor OPPO een mijlpaal om een nog opener en innovatiever bedrijf te worden.  

OPPO’s wereldwijde marktaandeel
2020 is het 12e jaar dat OPPO in het buitenland (buiten China) actief is. Nu is OPPO officieel aanwezig in meer dan 40 markten over de hele wereld. Op dit moment is OPPO de derde grootste OEM in de markt met een regionaal marktaandeel van 3%[1]. Tegelijkertijd staat OPPO in de top vijf, in de West-Europese smartphonemarkt met een marktaandeel van 4%, een stijging van 942% op jaarbasis.

[1] According to Canalys Q3 2020 Smartphone shipment data

Naast Europa kwam er dit jaar ook goed nieuws voor OPPO uit andere markten. Zo was OPPO bijvoorbeeld het topmerk voor smartphones in Zuidoost-Azië met een marktaandeel van 20,3% vanaf het tweede kwartaal[2]. Bovendien verdedigde OPPO de derde plaats in de Filippijnen[3].

Wereldwijde samenwerkingen
Terwijl OPPO steeds actiever is in verschillende markten, werkt OPPO ook samen met wereldwijde organisaties. Zo heeft OPPO onder andere partnerships opgezet met Deutsche Telekom en Orange. Gebruikers uit Europa – waaronder Nederland -, hebben in een vroege stadium toegang tot OPPO 5G smartphones dankzij het partnerschap met o.a. Vodafone. Via Vodafone was het mogelijk om het volledige scala aan mobiele telefoonproducten van OPPO in heel Europa op de markt te introduceren. In Nederland was OPPO zelfs het eerste merk die een 5G-toestel in de markt uitbracht.

[2] According to Counterpoint Q2 2020 Smartphone shipment data
[3] According to IDC Q3 2020 Smartphone shipment data

OPPO heeft tevens de handen ineengeslagen met het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) om verdere verkenningen te doen op gebieden als 5G, kunstmatige intelligentie en big data. OPPO kijkt daarmee uit om binnenkort meer geavanceerde technologieën toe te kunnen passen op hun producten en diensten.

Toekomstige strategieën
Naast al deze mijlpalen voor OPPO in het afgelopen jaar, kijkt OPPO ook alvast met een frisse blik naar de toekomst. Een nieuw tijdperk van het Internet of Experience (IoE) staat voor de deur en OPPO grijpt de kans om eerder geboekte resultaten te evalueren en te door te ontwikkelen.

Tijdens OPPO INNO DAY 2020 introduceerde OPPO het motto ‘’Technology for Mankind, Kindness for the World’’ en debuteerde het merk zijn ‘3+N+X-strategie’ voor technologieontwikkeling. Dit betekent dat OPPO gelooft dat het doel van bedrijfsinnovatie moet worden gedreven door en voor mensen. Het streven naar innovatie die elke gebruiker in staat stelt het beste uit het leven te halen.

OPPO kondigde tevens zijn nieuwste technologieën en innovatieve conceptproducten aan waaronder OPPO AR Glass 2021, de OPPO CybeReal AR-applicatie en de OPPO X 2021: een oprolbare conceptsmartphone. De OPPO X 2021-conceptsmartphone is de nieuwste prestatie van OPPO’s R&D-tak op het gebied van flexibele weergave en structurele opeenstapeling.

Lokale mijlpalen
In 2020 is OPPO ook gestart op de Belgische markt. Lokaal stond afgelopen jaar vooral in het teken van waardevolle partnerships. OPPO Nederland was voor het tweede jaar op rij exclusieve partner van de National Geographic Fotowedstrijd 2020. Door middel van een eerste eigen spin-offwedstrijd, de OPPO smartphone challenge, werden amateurfotografen uitgedaagd om de mooiste beelden te creëren met hun smartphonecamera. Dit om het OPPO-credo te benadrukken: technologie als kunstvorm.

De partnerschappen met Vodafone en KPN hebben ervoor gezorgd dat consumenten via meerdere telecomproviders toegang hebben tot de 5G-ready toestellen van OPPO. In samenwerking met T-Mobile bracht OPPO Nederland zelfs de eerste 5G-smartphone uit op de Nederlandse markt.

OPPO Nederland verbond zichzelf dit jaar tevens als trotse Official Partner van FC Utrecht om supporters dichter bij de club en producten van OPPO te brengen. Als klap op de vuurpijl sluit OPPO Nederland dit jaar af met een partnerschap met The voice of Holland. De samenwerking bestaat onder andere uit de inzet van OPPO break bumpers, backstage gebruiksmomenten en tv commercials rondom de uitzending. Daarnaast wordt er allerlei exclusieve online content gecreëerd met OPPO-smartphones.

OPPO heeft zich gericht op technologische innovatie en op het duurzaam verbeteren van het dagelijkse leven van zijn gebruikers. De introductie van een reeks OPPO IoT-producten, waaronder de OPPO Watch en OPPO Enco X headphones, benadrukt deze pijler. Ook in de toekomst zal OPPO deze producten verder ontwikkelen en verschillende gebieden blijven onderzoeken en innoveren.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x