Kijk jij wel eens naar Star Trek en denk jij dat je beter in staat bent de bemanning te managen? Dan is Space Crew iets voor jou, want alles valt en staat bij de juiste keuzes. De bedoeling van de game is om vrede te brengen in het heelal, waarbij je soms wordt geacht het een en ander aan buitenaards gespuis te vernietigen.
Ondanks dat ik graag een keer in de ruimte wil vertoeven, denk ik dat het er nooit van komt. Het idee lijkt me geweldig, maar ik denk dat ik al uitgeschakeld word tijdens de trainingen. Je moet namelijk in staat zijn de lancering van de raket enigszins te overleven, terwijl redelijk getrainde mensen out kunnen gaan door de g-krachten. Je kent zo’n trainingsmachine wel; een soort kermisattractie waarbij je al zittend rondjes draait. De meeste mensen gaan daar al out of kosten het hele apparaat onder en waarschijnlijk resulteert een training bij mij in een combinatie van de twee.
Inmiddels heb ik mij al neergelegd bij het ontbreken van een ruimtevlucht in mijn leven en dus moet ik mijn gram enigszins zien te halen in games. Na allerlei fps-games en shoot-em ups te hebben gespeeld was ik wel eens toe aan iets anders en gelukkig brengt Space Crew eens een andere kijk op ruimtegames. Je wordt namelijk geacht een crew te runnen en daarmee allerlei missies aan te gaan. Dat klinkt ingewikkeld en dat was het in het begin ook. Je ziet jouw ruimteschip meestal van bovenaf en zo bestuur jij je manschappen.
Tijdens de missies kom je in aanraking met allerlei aliens, die meestal niet voor vrede gaan. Na verloop van tijd leer je een beetje om te gaan met de juiste indeling van je crew, zodat je een beetje kans maakt op succesvolle missies. Je raakt wel snel je oriëntatie kwijt tijdens het vliegen, waarbij je de camera helemaal om je heen kunt draaien, maar wat is boven of onder in de ruimte? Je kapitein is belangrijk, maar je andere crewleden hebben ook zo hun bezigheden. Zo kunnen twee van jouw mensen met de kanonnen aan de haal gaan, terwijl een andere weer sterk is in het repareren van geleden schade.
Je zult belangrijke keuzes moeten maken, want je crew kan niet alles tegelijk doen en dus moet je soms met veel stress wachten opdat je medewerkers klaar zijn met hun bezigheden, zonder dat dit ten koste gaat van het hele geheel. Natuurlijk maak je hier nog wel eens wat fouten en geef jij jezelf te weinig tijd om dingen te repareren of aan te vallen. Tijdens chaotische momenten kun je er zelfs wel eens voor kiezen om iemand anders even het schip te laten vliegen, terwijl dat zeker niet zijn specialiteit is, maar het is wel nodig om niet in problemen te raken. Zodra de storm een beetje is gaan liggen kun je alle crewleden weer hun eigen taken geven.
Het had eventueel wel wat prettiger geweest als je makkelijker kon zien wanneer je vijanden bijna dood zijn, maar ‘in het echt’ zie je dat natuurlijk ook niet. Nu heeft nog niemand echt een alien gezien, maar het lijkt mij sterk dat hij standaard een levensbalkje boven zich heeft, maar ik kan het natuurlijk ook niet uitsluiten. Het universum is immers oneindig en heeft daarnaast waarschijnlijk ook nog eens parallelle universums. Het is wel handig dat je deze vijanden kunt lokken, waardoor het aanvallen soms een beetje automatisch gaat en jij je druk kunt gaan maken om belangrijke taken op je schip, zoals het repareren van de schade.
Het leuke aan Space Crew is de fijne balans tussen gevechten en aanpassingen, want je moet regelmatig je schip of crew aanpassen nadat je de chaos van een aanval hebt overleeft. Je kunt je schip aanpassen, maar bijvoorbeeld ook de kleren van je crew en dat heeft niet alleen maar cosmetische gevolgen. Hierdoor is er altijd wat te doen en houd de game je bezig. De gameplayloop zorgt ervoor dat je redelijk betrokken raakt bij het wel en wee van je crew en daarnaast voelde ik mij verantwoordelijk voor hun levens. Dat je ben je natuurlijk ook, maar als je het niet voelt schieten de keuzes je een beetje voorbij. Zodra jij je echt zorgen maakt om je manschappen krijgt de game een soort extra dimensie en krijgen de keuzes die je moet maken een extra lading.
Conclusie
Is alles aan dit spel dan leuk? Nee, er zijn ook wat vervelende dingen, zoals de duur van de missies. Deze zijn soms wat aan de lange kant, al heb jij daar misschien weer een andere mening over. Verder duurde het even voordat het kwartje viel voor mij, aangezien je aan het begin meteen nogal wat informatie over je heen krijgt. Al met al is Space crew een bovengemiddeld leuke game, die je vooral moet checken als je eens wat anders wilt in spacegames.