AOC kondigt met trots zijn wereldwijde marktleiderschap onder de gamingmonitoren aan in het eerste kwartaal van 2020. Het merk behaalde het hoogste, 19,5%, marktaandeel wereldwijd en overtrof daarmee zijn concurrenten voor het tweede kwartaal op rij (IDC Gaming Tracker Q1 2020).
Bovendien is de markt voor monitoren in Europa volgens de meest actuele cijfers van marktanalist Context voor het vijfde jaar op rij gegroeid sinds het eerste kwartaal van 2016. In het eerste kwartaal van 2020 groeide de monitormarkt met 5% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Monitorspecialisten AOC en MMD (merklicentiepartner van Philips-monitoren), beide in handen van TPV – een van ’s werelds meest toonaangevende monitoren en LCD’s TV-fabrikanten – groeiden meer dan het dubbele van de marktgroei door hun verkoopvolume met 12,3% te verhogen. In een steeds groeiende en zeer concurrerende markt zorgt het gecombineerde marktaandeel van beide merken samen voor hun derde positie op de markt sinds het eerste kwartaal van 2018 met een totaal marktaandeel van 14,9%.
Dankzij de zeer succesvolle, bekroonde gamemonitoren uit de G1- en G2-serie en de nieuwste AGON 3-modellen uit de premium gameserie AGON, heeft displayspecialist AOC met een marktaandeel van 28,3% de eerste plaats ingenomen op de markt van de hoge verversingsfrequentie (100 Hz en sneller) monitoren, waardoor het verkoopvolume met maar liefst 40% is gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.
AOC AGON AG273QZ: 240 Hz, QHD resolution, 0.5 ms MPRT, DisplayHDR 400 |
Grote beeldschermen (27-inch en groter) vormden in het eerste kwartaal van 2020 een belangrijk groeigebied voor de monitormarkt. In het eerste kwartaal van 2020 groeide dit segment met 22,1% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. AOC en MMD samen hebben deze groei meer dan verdubbeld, waardoor hun volume in dezelfde periode met 47,4% is toegenomen met de grootste verkoopcijfers in dit segment tijdens het eerste kwartaal van 2020. Philips Monitors (MMD) groeide met 21,5% en AOC groeide in dezelfde periode met maar liefst 89,1%, waarmee dit het snelstgroeiende merk in het segment werd. Beide merken bereikten samen de eerste positie in het segment van de grote beeldschermen (27-inch+) door hun totale marktaandeel op jaarbasis met 2,8% te verhogen en daarmee 16,2% van deze groeiende markt te bedienen.
Philips 439P9H: 32:10 beeldverhouding, 3840×1200, DisplayHDR 400, USB-C docking |
De totale markt voor monitoren blijft groeien dankzij verschillende ontwikkelingen. Het volume van hoge-resolutie beeldschermen (QHD en UHD) is wereldwijd met 40% toegenomen van het eerste kwartaal van 2019 tot het eerste kwartaal van 2020, wat de geleidelijke verschuiving van de gebruikelijke Full HD-beeldschermen onderstreept. Bovendien worden UltraWide (en SuperWide) displays (21:9, 32:9 en 32:10 beeldverhoudingen) – zoals de AOC CU34G2X of de Philips 43-inch 439P9H of 49-inch 499P9H – steeds meer gebruikt vanwege de toegenomen immersie en de verbeterde productiviteit van deze displays. De groei van dergelijke monitoren was wereldwijd 100% op jaarbasis. Gebogen beeldschermen komen ook steeds meer in beeld: deze markt steeg met 63% op jaarbasis. De vraag naar grote beeldschermen is ook toegenomen, vooral in zakelijke omgevingen waar de productiviteit van groot belang is. 27-inch is de nieuwe standaard geworden. Grotere beeldschermen bieden meestal ook nieuwe technologieën voor meer flexibiliteit en innovatieve oplossingen en dragen daarmee bij aan een betere productiviteit en meer gebruiksgemak, zoals volwaardige USB-C-docking-monitoren met Gigabit Ethernet-poorten, MultiView (Picture-In-Picture-mogelijkheden) en KVM-switches.In de gamingsector blijft de vraag naar hoge verversingssnelheden bestaan. Het marktvolume van monitoren met 100 Hz en hoger groeide met 60%, terwijl 144 Hz en hoger met 76% op jaarbasis toenam.
De groei van AOC in deze periode (13,9% stijging van het verkoopvolume, jaar-op-jaar) houdt zeker verband met zijn brede portfolio van monitoren voor gamingliefhebbers, zowel hardcore als professionele e-sporters. Dit soort monitoren hebben hoogwaardige specificaties, waaronder hoge verversingssnelheden, lage reactietijden en gebogen panelen voor meeslepend gamen. De groei van AOC is ook te danken aan de concurrerend geprijsde en goed uitgeruste bedrijfsschermen voor het MKB en de publieke sector, zoals de B1 (Basic), E1 (Essential) en P1 (Professional)-serie. De grote schermafmetingen in de gaming en business line-ups (bijvoorbeeld met de P1-serie) waren ook een belangrijk groeigebied voor AOC (89,1% groei op jaarbasis).
De groei van Philips Monitors is mogelijk gemaakt dankzij duurzame, “groene” producten zoals de 271B7QGJEB, innovatieve oplossingen zoals USB-C-docking-monitoren met Ethernet-aansluiting, PowerSensor voor het verminderen van het energieverbruik en een pop-up webcam voor meer veiligheid en gebruiksgemak met directe login via Windows Hello.
Philips-monitoren hebben het breedste USB-C-portfolio op de markt (met een marktaandeel van 12,27% in dit segment), variërend van eenvoudige USB-C-aansluitingen tot volledig geïntegreerde USB-C-dockingopties, waaronder Ethernet en Power Delivery via USB-C. In dit “USB-C”-monitorsegment groeiden de Philips-monitoren met 14% op jaarbasis en 40% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Daarnaast hebben de gamingmonitoren van de Momentum-lijn zoals de 32-inch 326M6VJRMB en de 43-inch 436M6VBPAB bijgedragen aan de groei van MMD. Tot slot waren SuperWide-modellen zoals de 439P9H (32:10) en 499P9H (32:9) monitoren, die zijn uitgerust met door de gebruiker gewenste functies (grote beeldschermen, pop-up webcam, verhoogde efficiëntie met PowerSensor, volwaardige USB-C docking), een grote factor in de groei van MMD. In dit 43-inch + 49-inch segment neemt Philips Monitors de derde plaats in op de markt.
Een van de factoren die bijdraagt aan het verhogen van de verkoop van Philips-monitoren zijn de 10-punts touch displays uit de B2B-gerichte B9T-serie, die stof-/waterbestendig zijn (IP65) met een sterk verstelbare standaard voor gebruik buitenshuis, perfect geschikt voor de HoReCa, onderwijssectoren en Point of Sale toepassingen.
“Tijdens het laatste kwartaal zagen AOC- en Philips Monitors weer een grotere toename dan de markt. Voor beide merken houden we nauwlettend in de gaten wat de consument van een monitor verlangt. Of het nu gaat om hoge verversingssnelheden, de nieuwste technologieën en nauwkeurige panelen voor spelmonitoren of UltraWide en SuperWide displays, energiebesparende en productiviteitsverhogende functies voor bedrijfsmonitoren, we hebben een oplossing voor elke markt en onze verkoopcijfers bewijzen dat we op het juiste spoor zitten”, zegt Stefan Sommer, Directeur Marketing & Business Management in Europa bij AOC International Europe en MMD Monitors & Displays.
Stefan Sommer, Directeur Marketing & Business Management in Europa |
In de Benelux vertoonde de monitormarkt tijdens het eerste kwartaal van 2020 een lichte groei van 7,7% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. AOC en MMD samen hebben hun verkoopvolume in deze periode met 15,4% verhoogd, waarmee ze op de derde plaats staan. Het volume van MMD is individueel met 7,2% gestegen en dat van AOC met 30,2%. Met deze volumestijging bedraagt het marktaandeel van beide merken 15,6%, wat resulteert in de derde positie op de markt, met een stijging van 3,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019.
In België nemen AOC en MMD samen de derde plaats in op de markt met een marktaandeel van 12,6%, terwijl AOC zijn verkoopvolume met 26,3% zag stijgen. Philips-monitoren staan met een marktaandeel van 10,5% op de derde plaats in het segment van de monitoren met USB-C-technologie.
In Nederland staan AOC en MMD samen op de derde plaats in de markt qua verkochte hoeveelheid monitoren, met een stijging van 32,2% van het eerste kwartaal van 2019 tot het eerste kwartaal van 2020. MMD droeg bij aan deze groei door het volume ervan in dezelfde periode met 33% te verhogen, terwijl AOC met 31,1% groeide. Het marktaandeel van beide merken staat met 16,7% op de derde plaats, 3,1% hoger dan in het eerste kwartaal van 2019. Het marktaandeel van AOC steeg met 1,3%, terwijl het marktaandeel van MMD in dezelfde periode met 1,9% steeg.
In het segment van de grote beeldschermen (27-inch+) groeide de markt in de Benelux met 9,19% van het eerste kwartaal van 2019 tot en met het eerste kwartaal van 2020. Het volume van de verkochte monitoren van beide merken in dit segment steeg met 40,7%, waarbij MMD steeg met 17,4% en AOC met een indrukwekkende 105,6%. Het marktaandeel van beide merken in het segment van de grote beeldschermen bedraagt 23,2% met een groei van 5,2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Het marktaandeel van MMD bedraagt 14,3% met een groei van 1% in dezelfde periode, waarmee het op de tweede plaats komt, terwijl het marktaandeel van AOC 9% bedraagt met een groei van 4,2%, waarmee het op de zesde plaats komt.
In België heeft AOC zijn verkoopvolume van grote monitoren (27-inch) met 64,9% verhoogd. Het totale marktaandeel van beide merken in dit segment staat op de derde plaats en beslaat 15,3% van de markt.
In Nederland staan AOC en MMD op de eerste plaats op basis van het verkoopvolume in het segment van de grote beeldschermen, met een toename van het volume met 83,1% vanaf het eerste kwartaal van 2019 tot en met het eerste kwartaal van 2020. MMD staat op de derde plaats met een groei van 67,9% en AOC op de vierde plaats met een groei van 109,9%. De twee merken hebben samen een marktaandeel van 25,5% in dit segment, wat betekent dat 1 van elke 4 grote (27-inch+) monitoren een AOC- of MMD-monitor is. Dit was grofweg een stijging van 10% ten opzichte van het vorige cijfer van 15,9% in het eerste kwartaal van 2019. MMD heeft een marktaandeel van 14,9% op de derde plaats en AOC een marktaandeel van 10,6% op de vierde plaats, beide hebben hun marktaandeel met ongeveer 4,7-4,8% vergroot ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019.
Richard Chang, Sales Director Benelux en Nordics bij MMD en AOC |
“Onze groei is zowel in België als in Nederland aanzienlijk; we hebben een opmerkelijke stijging van onze verkoopvolumes bereikt, vooral in België met AOC en met Philips in Nederland. Dankzij het brede portfolio van beide merken zien we in beide landen gezonde verkoopcijfers”, zegt Richard Chang, Sales Director Benelux en Nordics bij MMD en AOC.