Home Featured Mijn avonturen in DayZ: Fase 3 – ‘Waar ben je, Henk?’

Mijn avonturen in DayZ: Fase 3 – ‘Waar ben je, Henk?’

by Jos Vis

Het is mij dan eindelijk gelukt! Inmiddels ben ik al meer dan 3 uur in leven gebleven, heb ik genoeg blikjes voedsel opzak en ben ik zelfs in het bezit van twee geladen wapens. Daarnaast blijkt de eerdere vondst van een kompas een schot in de roos, want hierdoor ben ik eindelijk een flink stuk van de kust vandaan en loop ik veilig door het bos richting het noorden. Op dat moment komt mijn maat online, die daadwerkelijk DayZ heeft aangeschaft! Hij spoelt aan op een strand op dezelfde server als waar ik aan het overleven ben en nu is het blijkbaar de bedoeling dat wij elkaar eerst gaan zoeken.

‘Wat zie je allemaal, Henk?’, vraag ik aan mijn maat. Henk kijkt al zoekend naar iets herkenbaars om zich heen en komt tot de uitspraak: ‘Ja, ik zie wat bomen, een zon en best wel veel zand, kun je daar wat mee?’. Natuurlijk kon ik daar bijzonder weinig mee, maar toch dacht ik slim te zijn om hem te vragen waar de zon ten opzichte van hem staat, als hij met zijn gezicht naar de zee staat. ‘De zon staat dan een beetje links van mij’, geeft Henk aan, terwijl ik met mijn kompas probeer uit te zoeken waar het zuiden is en dan ook naar de stand van de zon kijk. Je hebt namelijk zowel een kust in het oosten als in het zuiden van de map en aan de stand van de zon zou je kunnen uitrekenen op welke kust hij staat.

Al vrij snel vindt Henk de plaatsnaam van het dorpje dat vlakbij hem is en zoekt op internet waar dat ongeveer op de map is. Nu weten we zeker dat hij in het zuiden is en ga ik meteen onderweg naar Henk, maar dat zal wel even duren met een map van 225 vierkante kilometer! Terwijl ik voorzichtig door de open vlaktes heenreis hoor ik op de achtergrond dat Henk inmiddels al aardig wat voedsel heeft gevonden en genoeg bruikbare items. Blijkbaar heeft Henk iets minder moeite om zichzelf in leven te houden en maakt hij zich meer druk over het vinden van lege wapens.

…Aaaaand it’s gone.

Stiekem geniet ik bijzonder veel van deze ervaring en loop ik met veel enthousiasme over de uitgestrekte velden van Chernarus. Het geluid van mijn voetstappen veranderen op den duur in een heerlijk ritme met een rustgevend tintje. Tel daarbij op dat er op het veld ook een behoorlijke wind staat die een extra zen-ervaring toevoegt aan het toch al geweldige geluid. Mijn gedachten dwalen af naar alle avonturen die ik zou kunnen gaan hebben, nu ik niet meer alleen hoef te zijn en dat we samen een basis of tent kunnen gaan bouwen. Of wat dacht je van de map onveilig maken met een auto? Mijn auto-fantasie is nog maar halverwege of ik val vanuit het niets levenloos op de grond en DayZ geeft aan dat ik dood ben.

Vol verbazing staar ik nog even naar mijn scherm en bedenk me wat er fout was gegaan. Ik hoorde immers helemaal geen schot of iets dergelijks en kreeg het idee dat ik in de maling werd genomen. Na wat onderzoek op het internet denk ik te weten wat er is gebeurd: ik ben doodgemaakt door iemand met een sniper. Dit figuur heeft mij blijkbaar een tijdje zitten bekijken vanuit het veld en heeft heel geduldig gewacht totdat hij een perfect schot kon lossen. Als je dat in het echt zou overkomen, dan zul je ook vast het schot niet horen, aangezien kogels sneller dan het geluid gaan. Ondanks dat ik nu al mijn spullen kwijt ben en weer opnieuw mag beginnen op het strand, kon ik niet anders dan respect opbrengen voor deze speler. Daarnaast heb ik ervan geleerd dat je in open velden blijkbaar ook gevaar kunt lopen en vooral in het noorden.

iSurvive is essentieel

Navigeren blijkt een verademing te zijn na het downloaden van iSurvive, een app op je telefoon die de map toont en waarop je kunt aangeven waar jij bent. Zo kan Henk ook zien waar ik ben en we blijken 2 dorpjes van elkaar vandaan te zitten. Enthousiast zet ik het gelijk op een lopen en vergeet om eerst er eens voor te zorgen dat ik een goede voorraad eten bij me heb en net voordat ik bij zijn dorp aankom sterf ik een vreselijke hongerdood. Na vele pogingen komen we dan eindelijk elkaar tegen, terwijl ik Henk binnen 2 minuten aansteek met mijn eerder opgelopen verkoudheid. Samen hoesten en niezen we ons een weg door het donker helemaal rechtsboven in de map, waar besluiten een kampvuur te maken.

‘Heb je genoeg te eten?’, vraagt Henk. Mijn antwoord is negatief en meteen doet Henk een greep in zijn rugzak om mij te voorzien van voedsel. Hij legt een blik sardientjes op de grond neer, zodat ik het kan oppakken, maar waar ik ook kijk; ik zie niets liggen. ‘Ik heb het toch echt daar neergelegd…dat is vreemd’, zegt Henk. Het blijkt het begin te zijn van een waslijst aan technische problemen, die het spelen van DayZ al een overlevingsklus op zichzelf maakt. Regelmatig blijken we sommige objecten niet op te kunnen pakken of krijgen we geen deuren geopend. Overigens had Henk daar meer last van dan ikzelf, terwijl Henk een vele malen betere internetverbinding heeft.

Serverproblemen

Het is behoorlijk frustrerend wanneer je alvast een server op bent gegaan en daar goed onderweg bent met je voorraad of progressie, terwijl Henk op een later tijdstip niet eens op de server kan komen. Hierdoor zijn we veel verschillende servers gaan uitproberen en elke keer is er weer wat aan de hand, waardoor het plezier in de game een behoorlijke knauw krijgt. Zodra we een goedwerkende server vinden, blijkt deze een dag later onbereikbaar, voorzien van een paswoord of niet eens meer te bestaan. Servers die wel begaanbaar zijn blijken een dag later ineens een ‘hard reset’ te hebben uitgevoerd, waardoor je al je progressie weer kwijt bent. Het probleem blijkt deels door de ontwikkelaar (Bohemia Interactive) te komen en het andere deel komt door de beheerders van de servers. Omdat er (nog) geen Nederlandse servers zijn ben je altijd afhankelijk van ver weg staande servers en men probeert juist meer lokale spelers te laten spelen op hun servers.

Nu geven wij niet zomaar op, want DayZ is en blijft een unieke game. Een game waarin je heerlijk kunt craften en survivalen, terwijl andere spelers je het leven zuur kunnen maken of je juist vergezellen. De ervaring zou alleen een stuk prettiger zijn als alles goed werkt. Daarnaast zoeken we regelmatig op hoe we iets kunnen maken en dan blijkt de mogelijkheid om bijvoorbeeld te kunnen vissen uit het spel te zijn gesloopt. En zo voegt Bohemia Interactive soms iets nieuws toe, maar haalt het vervolgens weer een paar dingen uit het spel, om ze vervolgens ook niet meer terug te brengen.

We geven niet op

Mijn avonturen zullen gewoon verder gaan met Henk in DayZ en uiteraard worden deze avonturen gebundeld en vertelt op That’s Gaming. Daarnaast is er ook een review onderweg en een artikel over de staat en toekomst van de game.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x