Home Featured Preview – Night Call

Preview – Night Call

by Jos Vis

Een heuse taxi-thriller in een prachtige film noir stijl; dat is wat ontwikkelaars Black Muffin en MonkeyMoon ons beloven met Night Call. Bij That’s Gaming mochten we aan de slag gaan met een preview-versie van deze veelbelovende game.

Het komt niet heel vaak voor dat je een taxi-chauffeur speelt in een game. Tuurlijk, je bestuurt een taxi in Sega’s Crazy Taxi-serie. Het doel van die game is om klanten zo snel mogelijk van A naar B te brengen. In sommige versies van Grand Theft Auto heb je de mogelijkheid wat klanten rond te brengen in side-quests. Naast wat simulators (Taxi Driver, Taxi Sim) en creatieve manieren van het gebruik van een taxi in games (Roundabout, Quarantine) heb ik maar weinig taxi-thrillers voorbij zien komen.

In Night Call ben jij een bescheiden taxi-chauffeur die elke dag, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, keihard zijn werk doet. Je rijdt door de straten van Parijs, waar een seriemoordenaar de gemoederen bezighoudt. Klanten uitten hun angsten en zorgen over de veiligheid van de Franse hoofdstad, terwijl jij je werk probeert te doen. Na het zien van een misdrijf, word je ongewild betrokken bij het hele gebeuren. De politie doet onderzoek, maar lijkt op een dood spoor te raken. Jij bent voor het laatst gezien met een van de slachtoffers. Dus zit er niets anders op dan zelf de zaak maar op te lossen en te bewijzen dat jij het niet hebt gedaan. Schiet op, want je hebt weinig tijd.

Tijdens taxi-ritten kun je vragen stellen aan je klanten. Hierdoor krijg je meer aanwijzingen om daarna vervolgkeuzes te kunnen maken. Je kiest er soms zelf je klanten voor uit, bedenk dus goed welke klant je eerst wilt ophalen. Op deze manier kun je de zaak steeds verder ontrafelen en oplossen, terwijl je gewoon je werk kunt blijven doen als taxi-chauffeur!

Deze fraaie mix tussen point-and-click en film noir-detective weet een spannende sfeer te creëren. Hierdoor wil je ook echt weten wie er verantwoordelijk is voor al het moorden en geweld. Na een lange dag werken kom je thuis en zet je alle informatie nog even op een rijtje. Dit doe je door verbanden te leggen tussen alle bewijzen en aanwijzingen die je op die dag hebt verzameld.

Je kunt natuurlijk niet uren opblijven, want morgenochtend vroeg word je weer op de taxi verwacht. Dus moet je slimme keuzes maken als het aankomt op leggen van verbanden. Hierdoor vraagt de game wat meer van je dan overal maar op te klikken. Dit geldt ook voor de dialogen; vaak krijg je maar één keer de keuze om bepaalde dingen te vragen, dus kies met je verstand.

Ondanks de film noir-stijl, ziet de game er niet kleurloos uit, maar gebruiken de ontwikkelaars kleuren zeer subtiel om bepaalde emoties en objecten uit te lichten. Daarnaast maakt de game veel gebruik van veel animaties in de schakelingen tussen menuutjes, camerastandpunten, de dialogen, enzovoorts. Hierdoor vraagt het net even wat meer van je (budget)PC, dan dat je van uitgever Raw Fury gewend bent.

De preview maakte mij erg enthousiast over het eindproduct. Ik kan niet wachten om dit verhaal af te maken. Daarnaast kijk ik er erg naar uit om meer van de mooie wereld te zien in Night Call. Het is een bijzonder spelletje, dat is zeker.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x