Hoewel inmiddels bekend is dat Metroid Prime 4: Beyond — eerder dit jaar verschenen — behoorlijk spraakzame personages bevat, heeft een speler ontdekt dat het nog een stuk drukker had kunnen zijn. In de audiobestanden van de game zijn namelijk ongebruikte dialogen gevonden, die inmiddels in een video zijn gedeeld. Deze regels zijn uiteindelijk vóór de release uit de game gehaald, maar de bestanden zijn wel in de uiteindelijke versie blijven zitten.
De geschrapte dialogen bevatten geen cruciale verhaalelementen. Ze zijn vooral luchtig en humoristisch van aard, met gesprekken over onder meer gebraden beesten en hoeveel VUE-995 zou kunnen bankdrukken. Waarschijnlijk zijn deze dialogen verwijderd omdat ze niet goed aansloten bij de serieuzere toon van Metroid Prime 4: Beyond. In totaal gaat het om zo’n 30 minuten aan cut content, zo meldt VideoGamesChronicle.
Botsende toon met de kern van Metroid Prime
De Metroid Prime–serie staat traditioneel hoog aangeschreven vanwege de sterke focus op verkenning en het gevoel van isolatie dat spelers ervaren terwijl ze als Samus Aran langzaam het verhaal ontrafelen. De eerste drie delen werden dan ook unaniem geprezen. Metroid Prime 4: Beyond heeft daarentegen momenteel de laagste gemiddelde Metacritic-score binnen de reeks.
Ook in onze eigen review — die je hier kunt lezen — werd het constante geklets van NPC’s genoemd als een van de grootste minpunten. Hoewel het helpen van vastgelopen personages in puzzels begrijpelijk kan zijn, ontbreekt een optie om NPC-dialogen uit te schakelen. Dat ondermijnt volgens ons de sfeer, het gevoel van eenzaamheid en de algemene atmosfeer waar de serie juist om bekendstaat.
Een gigantisch ontwikkeltraject
De ontwikkeling van Metroid Prime 4: Beyond was bovendien een enorme onderneming, af te leiden uit de indrukwekkende aftiteling. Daarin worden maar liefst 21 verschillende studio’s genoemd, waaronder hoofdontwikkelaar Retro Studios. Andere betrokken teams zijn onder meer Virtuos, Territory Studio, Waterproof, Red Hot CG en AMC Studios.
Dat zoveel studio’s hebben meegewerkt, is geen verrassing. Metroid Prime 4 werd al in 2017 officieel aangekondigd en stond destijds onder ontwikkeling bij Bandai Namco Studios in Japan en Singapore. In 2019 werd het project echter volledig herstart en overgedragen aan Retro Studios, waarna de ontwikkeling opnieuw begon.
Samus keert terug
In Metroid Prime 4: Beyond beleeft Samus Aran een volledig nieuw avontuur op de planeet Viewros, waar ze moet zien te overleven tegen uiteenlopende vijanden — waaronder rivaal Sylux. De first-person gameplay combineert actie, platforming, puzzels en verkenning, waarbij Samus opnieuw haar omgeving kan scannen om stukje bij beetje het verhaal te ontdekken.
Metroid Prime 4: Beyond is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch en Nintendo Switch 2.


