Starfield bevatte blijkbaar niet de meer ultragewelddadige kenmerken van oudere Bethesda-titels zoals Fallout 4 vanwege technische complicaties. In de gamingpodcast Kiwi Talkz sprak voormalig karakterontwerper bij Bethesda, Dennis Mejillones, over Starfield en waarom er geen ledematen konden worden afgerukt tijdens gevechten in het spel.
Voor context: sommige Bethesda-titels staan bekend om hun bloederige inhoud. Zelfs Skyrim bevatte een redelijke hoeveelheid ledemaatverlies tijdens gevechten, vooral wanneer spelers een kritieke hit scoorden op vijanden. Ook de Fallout-games bevatten veel bloed en ledematenverlies.
Mejillones legt uit dat ledematenverlies moeilijk te implementeren was in Starfield vanwege de manier waarop het zou moeten samenwerken met de verschillende ruimtepakken die spelers en andere personages in de sci-fi RPG dragen. De technische complexiteit nam vooral toe doordat het team rekening moest houden met de vele buizen en slangen die typisch op een ruimtepak zitten.
“Er waren veel implicaties bij de verschillende pakken vanuit technisch perspectief,” zei Mejillones. “Er komt veel bij kijken. Je moet de helm op een bepaalde manier doorsnijden, en die moet eraf kunnen, en er moeten vleeslagen onder zitten waar het vlees zichtbaar is.”
“Wij hadden systemen voor al dat soort zaken, maar het werd een gigantische wirwar,” vervolgde hij. “Je moet nu rekening houden met al die gekke slangen op de helmen en alles wat we hebben toegevoegd. Of dat je het lichaam aanzienlijk kunt veranderen. De karaktermaker is behoorlijk geëvolueerd.”
Mejillones sprak ook over hoe grote hoeveelheden bloed en ledematenverlies beter passen bij spellen in de Fallout-franchise, die altijd een onderliggende zwarte komedie in hun verhaal en gameplay hebben. Sommige Fallout-games geven spelers zelfs de mogelijkheid een eigenschap te kiezen die de dood van personages extra bloederig en gruwelijk maakt.
Starfield werd oorspronkelijk uitgebracht in september 2023 en was commercieel succesvol. Het spel kreeg echter een verdeelde kritische ontvangst, waarbij veel spelers destijds klaagden over het ontbreken van functies zoals naadloze ruimtevaart en het gebrek aan gore in de anders goed ontvangen gevechten.
Sinds de release heeft Starfield echter verschillende updates gekregen, variërend van bugfixes en balanswijzigingen tot nieuwe functies zoals ondersteuning voor DLSS 3 en FSR 3. Ook is er een grote DLC uitgebracht, getiteld Shattered Space, met een horror-thema. Deze DLC voegt nieuwe functies toe, zoals een reeks nieuwe vijanden en meer dan 50 nieuwe locaties om te verkennen.
Ondanks de verdeelde reacties heeft de game commercieel goed gepresteerd. Volgens een rapport uit november hebben inmiddels meer dan 15 miljoen spelers Starfield gespeeld.