Altijd al in de wereld van Metro willen rondlopen? Ik bedoel echt rondlopen? Niet met een controller, maar met een VR-Headset op je hoofd? Dan is Metro Awakening VR voor jou gemaakt! De donkere, benauwende tunnels van het Moskou Metro-netwerk komen namelijk tot leven in deze post-apocalyptishce wereld. Als Serdar, een arts op zoek naar medcijnen en zijn vrouw, moet je vechten tegen mutanten, facties en de constant dreiging van straling. Maar dan rest ons nog de vraag, slaagt Matro Awakening VR erin om de serie naar een nieuw niveau te brengen of is deze game onnodig en doet het af aan de serie? Wij gingen het uitzoeken voor je!
De setting van Metro Awakening is herkenbaar uit voorgaande games, maar ook net zo beklemmend. Na een nucleaire ramp (hoe kan het ook anders) heeft de mensheid zich teruggetrokken in het metro-netwerk van Moskou. De game speelt zich af voor de gebeurtenissen van Metro 2033 en introduceert nieuwkomers van de serie aan deze wereld, zonder al te veel informatie te geven. Fans van de serie worden juist wel weer beloond met een wereld van herkenning, zoals de geïmproviseerde wapens, duistere tunnels en de mix van stealth, schieten en zoeken naar spullen. Het verhaal draait om Serdar, die een missie heeft om zijn vrouw en medicijnen te vinden. Echter verandert de missie langzamerhand als je de game speelt, je begint namelijke en strijd te voeren tegen je eigen geestelijke gezondheid. Dit wordt nog sterker gemaakt door de spanning die wordt opgeroepen door hallucinaties en visioenen die wel uit nachtmerries lijken te komen. De sfeer van de game geeft het gevoel dat er altijd gevaar is, niet alleen door de wereld, maar ook door de geweldige audio.
Natuurlijk onderscheidt deze Metro game zich van eerdere Metro games door de VR-gameplay, die een nieuwe laag toevoegt van hoe jij je betrokken voelt bij de game. Jij bent Serdar namelijk en jij loopt door de wereld heen. Het arsenaal aan wapens die jij tot je beschikking hebt zijn bijvoorbeeld een kruisboog en een revolver, maar ook gadgets zoals een zaklamp die je ook handmatig moet opladen. Op het eerste gezicht denk je van, is dit wel fijn? Maar het voegt een laag van strategie en spanning toe, omdat het zomaar kan dat je zaklamp leeg is en je in het donker belaagd wordt door mutanten. Verder wordt VR op slimme manier gebruikt. Je kan bijvoorbeeld een gasmasker opdoen die je met je hand schoon moet maken, wat een extra laag van immersie geeft. Het opladen van je wapens, zoals gezegd met de zaklamp, is interessant en zorgt ervoor dat je alles goed moet voorbereiden, waardoor de gameplay realistisch en spannend aanvoelt.
De gameplay verder is wisselen in mijn ogen. Het neerschieten van een vijand met een kruisboog voelt ontzettend tof in VR, maar het neerhalen van een vijand in stealth modus voelt minder goed aan. Het raken van een vijand met een stealth aanval voelt eerder als een gok, dan als een strategische zet, omdat je er zomaar net niet op de juiste manier de vijand vastpakt, waardoor je uiteindelijk in een gevecht zicht. Nu is een gevecht niet heel erg, omdat de wapens echt een hoogtepunt van de game zijn. De revolver voelt echt heel goed aan, waardoor het voelt en lijkt alsof je echt een revolver in VR vast hebt. Wel is het jammer dat je de wapens niet echt kan upgraden, als dit wel zo was, dan het zoeken naar grondstoffen zeker nog belangrijker geworden in de game. Verder mist de game wat pacing, het eerste deel van de game is namelijk ontzettend goed, terwijl de tweede helft een beetje eentonig is. Gampelay elementen worden herhaald en de spanning zakt weg naarmaate de eindeloze gangen en voorspelbare vijanden zich opstapelen. De game duurt ongeveer 7 tot 8 uur, maar een betere pacing had de game zeker beter gemaakt.
De wereld voelt verder heel gedetailleerd aan, de metro-stations zien er vervallen uit, je ziet lichamen liggen die zelfs verschillende stadiums hebben van ontbinding en de dreiging is altijd aanwezig. Het licht in de game, zoals flikkerende lampen of rood verlichte kamers, zorgen voor het gevoel dat je geisoleerd bent van de echte wereld. Daarnaast ben je altijd op je hoede omdat je overal geluiden hoort, zoals het schuifelen van ratten of de gillende mutanten die je angst in boezemen. Toch is niet alles geweldig, want de game wordt wel gehinderd met technische problemen, zoals frame drops, glitches en vijanden die plotseling verdwijnen (mutanten kunnen dat blijkbaar ook?). Als Metro Awakening net dat extra laagje extra werk had gehad, dan was de game nog beter uit de V(R)erf gekomen.
Metro Awakening VR is een interessante toevoeging aan de franchise die de kracht van VR op meeste punten benut. De atmosfeer, wapens en spanning maken het een aanrader van fans van de serie en liefhebbers van survival-horror. Toch zorgen de technische problemen en repetitieve gameplay ervoor dat het niet de absolute top parel is die eerdere games wel waren, maar de sterke punten zorgen er wel voor dat je zeker bang zult zijn in de wereld van Metro Awakening.