De Palestijnse game-ontwikkelaar Rasheed Abueideh vormde een wereldwijd team van ervaren game-ontwikkelaars en startte met crowdfunding Dreams On A Pillow, het vervolg op zijn bekroonde game Liyla and the Shadow of War. Dreams On A Pillow haalt $194.800 op om een pseudo-3D Stealth-Adventure-spel te ontwikkelen, gebaseerd op een waargebeurd Palestijns verhaal uit de Nakba uit 1948.
Dreams on a Pillow is een pseudo-3D Stealth-Adventure-spel gebaseerd op het echte Palestijnse volksverhaal van Omm – een Palestijnse moeder die samen met haar pasgeboren kind het bloedbad in haar stad heeft ondergaan. Nadat ze een uur in pure paniek had gerend, realiseerde ze zich dat ze een kussen in veiligheid had gebracht, in plaats van haar kind. Geïnspireerd door het verhaal onderzoekt Dreams on a Pillow het levensverhaal van Omm, waarbij zowel de geschiedenis van Palestina vóór de etnische zuivering van de landen wordt getoond, als het terminale trauma van het geweld dat tijdens de Nakba tegen de bevolking van Palestina werd toegebracht.
Het financieren van het spel via traditionele uitgeversmethoden bleek onmogelijk: ondanks de ongelooflijke feedback op de demo en het materiaal, wilde of durfde geen enkele uitgever van games te investeren in een spel over het Palestijnse verlies en de Palestijnse geschiedenis. Crowdfunding is het nieuwste redmiddel van Rasheeds en fondsenwerving is mogelijk via het LaunchGood crowdfundingplatform op launchgood.com/1948. Waar de meeste fondsenwervende platforms vijandig of achterdochtig staan tegenover Palestijnse makers en verhalen, is LaunchGood speciaal opgericht in de overtuiging dat moslims ongelooflijke verhalen te vertellen hebben. Liyla and the Shadow of War ging viraal om het wereldwijde publiek de Gaza-invasie van 2014 vanuit een Palestijns perspectief te laten ervaren.
Ondanks talloze obstakels die werden opgeworpen door westerse bedrijven en mediapoortwachters, slaagde Rasheed erin de titel met lovende kritieken aan de wereld vrij te geven, en liet zien hoe krachtig games kunnen zijn in het tot leven brengen van verhalen door middel van empathie en verbinding. Ondanks het succes van zijn debuuttitel kon Rasheed vanwege zijn achtergrond en de subjectieve aard van zijn werk geen extra financiering binnenhalen, en uiteindelijk verliet hij de professionele gamesindustrie om een notenbranderij te beginnen, terwijl hij sleutelde aan vroege versies van Dreams on a Pillow in zijn vrije tijd.
Terwijl gewelddadige Israëlische kolonisten de wegen rond Nablus onveilig hebben gemaakt, heeft Rasheed zijn notenbranderij moeten sluiten en heeft hij de Israëlische genocide in Gaza gezien als een teken om terug te keren naar de fulltime game-ontwikkeling. Voor Dreams on a Pillow heeft Rasheed een mondiale groep van diverse en capabele veteranen en creatieven uit de industrie aan boord gehaald, en heeft hij plannen en noodmaatregelen moeten treffen voor het geval hij gevangen wordt gezet of vermoord door Israëlische kolonisten.