VR-Platformers komen en gaan, de ene is geweldig (ik kijk naar jou Astro Bot Rescue Mission) en de andere slaan net de plank mis. Gelukkig zijn er ook games zoals Max Mustard, in onze ogen, spoiler alert, een heerlijke VR Platform game die leunt op inspiratie van iconische titels, zoals de hierboven genoemde Astro Bot Rescue Mission. Toch brengt de game zijn eigen flair en ook innovaties met zich mee. De vraag is alleen, doet de game genoeg om een geweldige platform game voor te schotelen? Wij zoeken het voor je uit!
Het verhaal van Max Mustard is lekker eenvoudig: Een alienrobot met tentakels ontvoert de schattige Mudpups, en het is aan Max en jou om ze te redden. Het verhaal wordt grotendeels verteld via brieven aan het einde van levels en dient meer als achtergrond dan als een diepgaand vehaal. Hoewel het missen van aan meeslepend verhaal misschien teleurstellend is, zijn platformers gelukkig amper afhankelijk van hun verhalende kracht, en hier is dat niet anders. De luchtige toon past perfect bij de speelse aard van de game.
Max Mustard voelt als een heerlijke klassieke 3D-Platformer, maar met de mogelijkheden van VR. Je begeleidt Max door 40 levels verdeeld over vier werelden, met aan het einde van elke wereld een boss fight. Onderweg red je Mudpups, verzamel je munten en navigeer je door obstakels, de een moeilijker dan de ander. De kracht van Max Mustard ligt echt in de combinatie van VR en een traditionele platformer. Je wordt namelijk echt in de wereld gezet en dat zie je ook terug in de gadgets, je bent namelijk first person bezig met deze gadgets, je maakt bijvoorbeeld gebruik van een zuignapgeweer en jij moet die bedienen in VR en niet een controller. Het zijn kleine dingen, maar het laat je bezig zijn in een platform wereld en op een andere manier ben je bezig daarmee.
Toch is Max Mustard niet op alle vlakken innovatief. Het platformen door levels heen is goed uitgevoerd, maar leunt wel op bekende elementen uit andere platformers, zoals Mario en Crash Bandicoot. De game is dus niet vernieuwend, maar het ervaren in VR is wel heel tof. Alleen zijn er al games vooraf gegaan die dit op deze manier hebben neergezet.
De levels zijn wel ontzettend gevarieerd, want elk level biedt een unieke twist. Op een moment moet je synchroon lopen met de muziek en de andere keer moet je juist geduldig zijn om op het juiste moment van pad te veranderen. De game is ontzettend gevarieerd en de ontwikkelaars zijn bijzonder creatief geweest. Zelfs in de latere levels worden nog nieuwe gameplayelementen toegevoegd die je toch weer verassend.
De boss fights zijn leuk, maar wel precies wat je kan verwachten van een platformer. Je moet drie keer raak slaan in een aantal rondes en dan win je! Wel zijn er genoeg gadgets te gebruiken die deze boss fights leuk en verassend maken en doen ze zeker niet onder voor het geweldige leveldesign. Wel is er veel herhaling in de vijanden die je tegenkomt, wat eigenlijk in schraal contrast staat bij de variatie in de werelden. Dit is zonde, omdat je merkt dat de rest van de wereld zo gevarieerd mogelijk is.
Maar waar Max Mustard echt in uitblinkt, zijn de visuals. De game ziet er prachtig uit op de Quest 3, met scherpe textures, levendige kleuren en de game presteert ook geweldig. De werelden zijn niet kaal, maar leven juist door de grote hoeveelheid details die je tegenkomt. De artstijl is ook vrolijk, waardoor de game echt een wereld creëert waar je in rond wil lopen en laat dat nou ontzettend belangrijk zijn voor een VR game.
Max Mustard is een charmante VR-platformer die de charme van klassieke titels combineert met de unieke mogelijkheden van VR. De levendige visuals, creatieve leveldesign en speelse gadgets maken het een plezier om te spelen. Toch bereikt het niet de hoogten van zijn inspiratiebronnen. Het gebrek aan variatie in vijanden is zonde, maar doet niet af voor een geweldige VR ervaring die iedereen gespeeld dient te hebben.