De originele Dead Island zat vast in een ontwikkelingshel, en het vervolg onderging hetzelfde lot. Dead Island 2 heeft een beruchte ontwikkelingscyclus doorgemaakt, waarbij het project meerdere keren van ontwikkelaar wisselde en uiteindelijk negen jaar nodig had om na de aankondiging in de winkels te verschijnen. Fans van Dead Island kunnen zich dan ook echt afvragen, was het het wachten waard.
Dead Island 2 speelt zich af enige tijd na de gebeurtenissen van de originele game en introduceert een grotendeels nieuwe cast. De personages bevinden zich in een door zombies overspoeld Los Angeles. Hoewel elk speelbaar personage een eigen achtergrondverhaal heeft, hebben ze geen unieke karakterontwikkeling. Het echte verhaal komt voort uit de interacties met andere overlevenden in LA, die allemaal proberen te overleven.
Het verhaal van Dead Island 2 is niet bijzonder meeslepend en het einde is behoorlijk teleurstellend. Sorry voor de spoiler, maar ik ga er niet omheen draaien dit keer. De game heeft zo zijn momenten en de tussenfilmpjes pakken je ook wel lekker beet voor de humor, maar toch. Fans van de originele game zullen blij zijn om Sam B weer te zien, en sommige dialogen hebben een humoristische, B-filmachtige charme.
De game bevat meer dan 20 hoofdmissies en 30+ zijmissies. Spelers kunnen vrij schakelen tussen het voltooien van het hoofdverhaal of het verkennen van zijcontent. De variatie in hoofdmissies is verrassend, maar zijmissies voelen vaak repetitief aan door herhaaldelijke backtracking. Dit is echter niet het grootste probleem van de game. Dead Island 2 wordt geteisterd door technische mankementen. Bugs variëren van grappige situaties, zoals personages die door de vloer zakken, tot serieuze problemen waarbij missies niet verdergaan ondanks het voltooien van de vereisten. Hoewel veel bugs eenvoudig op te lossen zijn door het laden van een eerdere save, kunnen ze de spelervaring frustrerend maken.
In co-op kan een partner vaak helpen technische problemen te omzeilen. Bijvoorbeeld als een speler vastzit, kan de ander het spel vooruithelpen. Toch is co-op niet zonder problemen; synchronisatiefouten kunnen ervoor zorgen dat een partner op het scherm van de host iets anders doet dan op hun eigen scherm.
De combat begint traag, maar wordt leuker naarmate spelers nieuwe wapens en vaardigheidskaarten ontgrendelen. De vaardigheidskaarten vervangen de traditionele skill tree en kunnen worden aangepast aan de situatie of aan co-op partners. De game blinkt uit in brute en realistische gore: zombies worden letterlijk in stukken gescheurd en het detailniveau is indrukwekkend.
De meeste zombies zijn standaard shamblers en runners, maar er zijn ook speciale zombies met unieke vaardigheden. Het Zompedia-systeem helpt spelers deze vijanden te begrijpen en hun zwaktes te benutten.
De loot in Dead Island 2 is over het algemeen de moeite waard en spelers hebben vaak meer wapens dan ze kunnen dragen. Wapens kunnen worden gemodificeerd en geüpgraded, waardoor vroege wapens competitief blijven. Melee-wapens vormen de kern van het gevechtssysteem, terwijl vuurwapens minder effectief en soms frustrerend zijn door input-lag.
Conclusie
Ondanks de technische problemen is Dead Island 2 een leuke co-op ervaring, vooral voor fans van hersenloze zombie-actie. Hoewel het wat updates nodig heeft om de ergste bugs te verhelpen, kunnen liefhebbers van looters en co-op games plezier beleven aan de brute gevechten en het verkennen van LA. Het is echter een titel die het beste in de aanbieding gekocht kan worden.