S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is nu beschikbaar op pc en Xbox Series X/S en markeert het einde van een lange en uitdagende ontwikkelingscyclus die onder meer de pandemie, verhuizingen, cyberaanvallen, een kantoorbrand in Praag en vooral de rassenoorlog omvatte in Oekraïne, dat het thuisland van de ontwikkelaars blijft verwoesten.
S.T.A.L.K.E.R. vindt plaats in een fictieve uitsluitingszone van Tsjernobyl. De kernramp bij de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986 was niet de enige die zich voordeed, want in 2006 trof de tweede explosie de reactor, waardoor de Zone ontstond. Het is een gevaarlijke plek, vol gemuteerde wezens, dodelijke straling en een vreemde, afwijkende energie. Premiejagers duiken diep in de Zone, gedreven door de schatten en mysteries ervan. Sommigen van hen vluchten voor hun verleden, anderen zijn verblind door geld en sommigen zijn geobsedeerd door het vinden van de waarheid achter alle mysteries.
Je kruipt in de huid van Skif, een eenzame stalker die de Zone binnenkomt na een reeks slechte gebeurtenissen. Op weg naar het hart van Tsjernobyl zul je geleidelijk de geheimen van deze wereld ontdekken, de machtsbalans tussen facties verkennen, vechten en overleven. In dit niet-lineaire verhaal heeft elke keuze die je maakt invloed op de uitkomst van dit mondiale, epische verhaal, met drie uur aan geschreven scènes. Dankzij Unreal Engine 5, fotogrammetrietechnologie en de regelmatige bezoeken van de ontwikkelaars aan de echte Chornobyl Exclusion Zone zijn de authenticiteit en sfeer die altijd het kenmerk van de serie zijn geweest beter dan ooit.
“Het is beter om dit te zeggen, maar na meer dan zeven jaar productie heeft S.T.A.L.K.E.R. 2 is nu vrijgegeven. Dat is helemaal wild. Het was dus het hele ontwikkelingsverhaal. Wat begon als de meest ambitieuze game van GSC, bleek uiteindelijk een ultieme persoonlijke uitdaging. S.T.A.L.K.E.R. 2 was altijd bedoeld als een echt Oekraïens product, dat onze cultuur aan de wereld zou laten zien in de voortdurende inspanningen van de natie om erkend te worden. Ik geloof echt dat het team dat we hebben uit uitzonderlijke mensen bestaat, maar ik had eigenlijk nooit gedacht dat ze het spel onder omstandigheden als deze zouden uitspelen. Ondanks alle verwachtingen is het er. Ons beste spel, ons eigen verhaal, onze liefdesbrief aan Oekraïne. De spelers van over de hele wereld zullen getuige zijn van alle tijd, moeite en passie die we hierin steken. Na 15 jaar zullen de deuren naar de Zone opnieuw worden geopend”, zegt Ievgen Grygorovych, CEO en Games Director.
De videogame kwam tot stand te midden van Russische volwaardige agressie tegen Oekraïne. Oorlogsspel: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 is een volledige documentaire over deze game-ontwikkeling. Het is gemaakt in samenwerking met Xbox en geeft een diep inzicht in wat het team heeft meegemaakt.