Veel mensen vragen zich vaak af: “Wat als ik anders had gekozen? Wat als ik een andere kans had gegrepen of een ander pad had gevolgd in plaats van het pad dat ik heb gekozen?” Deze alomtegenwoordige vraag staat vaak centraal in ons leven. Tijdens zijn tot nadenken stemmende reis in de aankomende sci-fi-game van 11 bit studios, The Alters, zal hoofdpersoon Jan Dolski concrete antwoorden ontdekken op veel van zijn eigen ‘wat als’-scenario’s van het leven.
Die antwoorden komen in de vorm van de alters, zijn belichaamde alternatieve persoonlijkheden. Hoewel hij veel fysieke kenmerken en bepaalde herinneringen – zowel plezierig als onplezierig – met hen deelt, variëren andere aspecten van hun leven enorm. Deze verschillen leiden ertoe dat sommige alters zelfverzekerder, gelukkiger of meer vervuld zijn dan Jan of de andere alters. Bovendien kan elke alter over specifieke vaardigheden beschikken die de anderen niet hebben, die nodig zijn om een gestrande cirkelvormige basis te bedienen en te onderhouden. Na onverwachte complicaties tijdens de missie vraagt Jan hun hulp, ook al begrijpen velen misschien niet hoe hij zo wreed kon zijn om ze tot leven te wekken, alleen om ze te informeren over het grote gevaar waarmee ze allemaal worden geconfronteerd.
Gestrand op een planeet met een dodelijke, brandende zon die constante verplaatsing van de mobiele basis waar hij woont noodzakelijk maakt, en met de gegevens van alle overleden bemanningsleden die ontbreken in de boordcomputer van de basis na een crashlanding, heeft Jan geen opties meer. Wanneer hij een griezelige bron genaamd Rapidium ontdekt, moet hij cruciale beslissingen die zijn leven hebben gevormd, wijzigen – zoals of hij naar de universiteit moet gaan of in zijn geboorteplaats moet blijven om voor zijn zieke moeder te zorgen – en de gevolgen onder ogen zien, allemaal in een poging om al zijn levens te redden.