Milestone en MotoGP releasen vandaag met trots MotoGP™24. Dit nieuwste deel in de reeks van officiële MotoGP™-videogames is nu verkrijgbaar voor PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch™ en Steam.
Voor het eerst in de geschiedenis van de franchise biedt MotoGP™24 spelers toegang tot de Riders Market, een impactrijke feature waar de community al veel en lang om had gevraagd. Vanaf dit jaar kunnen coureurs in alle categorieën van team wisselen, inclusief promoties naar hogere klasses. Hierdoor krijgen spelers elk in-game seizoen te maken met updates van het coureursbestand, voor steeds weer nieuwe uitdagingen en scenario’s. Omdat zowel spelers als computergestuurde tegenstanders op basis van hun prestaties opties krijgen om van team te wisselen, zijn de mogelijkheden eindeloos. Bovendien zijn de keuzes van AI-gestuurde coureurs, door de dynamiek van daadwerkelijke onderhandelingen na te bootsen, niet alleen afhankelijk van de verhoudingen op het moment, maar ook van hun perspectieven voor de toekomst. Wanneer een team uit de middenmoot bijvoorbeeld steeds weer overtuigende resultaten behaalt en duidelijk in de lift zit, kan dit team misschien een topcoureur aantrekken, ook al is het daarmee niet meteen een kanshebber voor de titel. Hierdoor vormt de Riders Market een dynamische toevoeging aan de keerpunten, rivaliteit en het fictieve sociale netwerk dat vorig jaar werd geïntroduceerd, en kunnen spelers een reis beleven die niet alleen om hun prestaties maar ook om hun keuzes draait. De Riders Market ligt daarmee perfect in lijn met de vorig jaar ingezette koers; de ontwikkelingen van rivaliteiten en de likes en reacties op het fictieve sociale netwerk zullen geruchten aanwakkeren over mogelijke toekomstige transfers, die spelers kunnen volgen via een speciaal menu van de career-mode.
Om de game-ervaring nog dichter bij de werkelijke races te brengen, introduceert MotoGP™24 ook de MotoGP™ Stewards. Gedurende elk race-weekend zullen deze toezicht houden op alle races en tijdritten, waarbij ze zowel spelers als computergestuurde coureurs kunnen straffen voor hun gedrag op het circuit. Spelers en AI krijgen dus te maken met consequenties als ze de regels overtreden, variërend van waarschuwingen tot lange rondes of tijdstraffen, en van let-pass-bevelen bij oneerlijk inhalen tot geannuleerde kwalificatietijden. Daarbij zal roekeloos rijden ook de rivaliteit met andere coureurs aanwakkeren.
Naast een verfijning van de Neural Aids die vorig jaar zijn geïntroduceerd, heeft Milestone een nieuw Adaptive Difficulty-systeem ontwikkeld dat een aanwinst zal blijken voor elke speler, van beginners tot experts. Dit gloednieuwe systeem baseert zich tijdens races en sessies van spelers op diverse factoren en realtime-metingen om het niveau van tegenstanders in te stellen. Hierdoor biedt de game elke speler een op maat gemaakte game-ervaring, waarbij het racetempo tussen de kanshebbers altijd passend en consistent is.
De Adaptive Difficulty biedt alle spelers de kans om te genieten van de verbeteringen die het team in Milaan heeft doorgevoerd voor de AI en physics. Zo is de AI van coureurs verfijnd om overeen te stemmen met hoe echte coureurs een race benaderen. Ervaren kampioenen zullen wachten op het perfecte moment om de winnende aanval uit te voeren, terwijl beginners meteen zullen proberen te laten zien wat ze waard zijn. Wat physics betreft is het insteken en verlaten van bochten herzien om dit een stuk vergevingsgezinder te maken dan in vorige delen. Dankzij een soepeler krachtoverdrachtssysteem kunnen spelers nu op een meer gecontroleerde manier de grenzen van de physics verkennen, waardoor ze meer mogelijkheden hebben om hun skills te tonen, op uiterst realistische manieren. Daarnaast is het bandenbeheer aangepast om de bruikbaarheid van alle bandencompounds op verschillende circuits te garanderen, terwijl het specifieke gevoel van elk type banden behouden blijft.
Wat de multiplayer betreft, zal de LiveGP* Championships-mode de MotoGP™24 online-ervaring zeker verrijken. Deze nieuwe multiplayer mode is gemaakt voor de meest competitieve spelers, die worden uitgedaagd om in het algemene Championship-klassement te stijgen door punten te verdienen tijdens speciale evenementen. Dankzij cross-play** kunnen alle spelers vanaf dag één tegen elkaar racen, ongeacht het platform en de console-generatie. Daarnaast kunnen spelers van de PlayStation-, Xbox- en Steam-versies met 2 spelers tegen elkaar strijden op een gesplitst scherm.
Tenslotte biedt MotoGP™24 vier krachtige editors voor helmen, stickers, race-nummers en butt-patches, zodat spelers zich creatief uit kunnen leven, om vervolgens hun creaties online*** te delen, ook met spelers op andere platformen.
MotoGP™24 biedt spelers toegang tot alle officiële coureurs en tracks van seizoen 2024 in de categorieën MotoGP™, Moto2™ en Moto3™, naast die van het FIM Enel MotoE™ World Championship. MotoGP™24 is nu verkrijgbaar voor PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch™ en Steam.