Ondanks dat de totale verzendingen sinds de lancering in november 2020 de 54,8 miljoen hebben overtroffen, staat er voor de PlayStation 5 niet snel een grote prijsverlaging op de planning. Sony Interactive Entertainment president Hiroki Totoki zei tijdens een investeerdersgesprek (gerapporteerd door IGN) dat dit te wijten was aan moeilijkheden bij het verkleinen van de die-grootte van de PS5.
Het bedrijf wil in plaats daarvan ervoor zorgen dat zijn bedrijf “winstgevend is, daarnaast willen we ons richten op gebruikersbetrokkenheid, samen met de verkoop van eenheden. We moeten een mooie balans vinden tussen al die componenten.” Totoki merkt op dat maandelijks actieve gebruikers op dit moment het “belangrijkste in onze business” zijn.
Hoewel Sony 25 miljoen PS5-consoles voorspelde voor dit fiscale jaar, herzag het de doelstelling naar 21 miljoen. Het verscheepte 16,4 miljoen consoles tegen het derde kwartaal, met een levenslange verkoop die in december 2023 de 50 miljoen bereikte. Dit zou de focus op gebruikersbetrokkenheid en maandelijks actieve gebruikers kunnen verklaren, ondanks dat de zendingen in het derde kwartaal met 1,1 miljoen zijn toegenomen ten opzichte van het vorige jaar.
Sinds de lancering zag de PS5 in augustus 2022 wereldwijd een prijsstijging vanwege “hoge wereldwijde inflatiecijfers” en “ongunstige valutatrends”. De prijs steeg opnieuw in Japan voor de lancering van de PS5 Slim