De collectieve druk van de game-industrie voor grotere toegankelijkheid in de afgelopen jaren is bemoedigend om te zien, en hoewel het toenemende aantal toegankelijkheidsopties in nieuwe releases altijd moet worden toegejuicht, kan de uitvoering van goedbedoelde functies soms iets te wensen overlaten.
Zoals VGC onlangs meldde, trok een filter in Tekken 8 bedoeld voor visueel gehandicapte spelers de aandacht. Wanneer het filter werd ingeschakeld, werden personages als strepen weergegeven, maar het bleek dat het filter potentieel gevaarlijk was, met veel mensen die erop wezen dat het schadelijke en onbedoelde effecten had.
Bijvoorbeeld, James Berg van het toegankelijkheidsteam van Xbox wees er op Twitter op dat het filter “mensen migraine bezorgde”, terwijl toegankelijkheidsspecialist Ian Hamilton zei dat het zelfs potentieel “spelers kon hospitaliseren (of erger)”.
Gelukkig blijkt echter dat Bandai Namco al heeft gereageerd op feedback. Tijdens de recente Tekken World Tour 2023 Finals bevestigde serie regisseur Katsuhiro Harada dat het filter in de demo wordt bijgewerkt, en dat het probleem ook voor het uiteindelijke spel wordt aangepakt.
“Veel mensen hebben het gehad over de toegankelijkheidsfuncties in de demo voor Tekken 8,” zei Harada. “Eigenlijk was dat gewoon een werk in uitvoering, dus we hebben dat eigenlijk behoorlijk aangepast om te proberen enkele van de problemen aan te pakken en ervoor te zorgen dat het beter werkt voor een grotere verscheidenheid aan mensen. Dus dat is nog iets dat we bijwerken voor het retailspel, maar we gaan ook de demo bijwerken om dat te weerspiegelen.”
Tekken 8 wordt gelanceerd op 26 januari voor PS5, Xbox Series X/S en PC.