Robin Hood, wie kent zijn verhalen niet. Er zijn immers al genoeg films over gemaakt, boeken van geschreven en nu ook weer een game. Het is misschien niet hoe je je de verhalen van de legendarische vogelvrijverklaarde van Sherwood Forest herinnert, maar het is een leuke nieuwe draai die de Belgische ontwikkelaars van Appeal Studios aan deze mythe hebben gegeven. Hun nieuwe titel Gangs of Sherwood – een solo- of co-op-avontuur – waar jij en drie vrienden spelen als een van de Vrolijke Mannen, vechten tegen de legers van de Sheriff van Nottingham en leiden de opstand, terwijl je je aanvallen combineert en de mensen bevrijdt in deze futuristische dystopische draai aan de legende van Robin Hood. Hier vul je de laarzen van Robin samen met Little John, Friar Tuck en Maid Marian – elk met hun eigen krachten en vaardigheden om je te helpen het speelveld gelijk te maken, en ook om onderweg een paar stukjes schat te vinden.
Het verhaal in Gangs of Sherwood is een beetje volgens de cijfers en je bent erop uit om de kwaadaardige Sheriff van Nottingham te stoppen, die altijd meer verwerpelijke dingen doet aan de lokale bevolking. Hoewel het de Steampunk-element dat een beetje leven aan dingen toevoegt, omdat het een nieuwe lens werpt om deze legende door te zien, terwijl je gepantserde vijanden bestrijdt; compleet met schokstokken en zelfs mini-kanonnen. Het is een interessant idee op papier, maar in werkelijkheid op veel manieren zeer schokkend, omdat je het ene moment wordt geconfronteerd met een groep lokale bewoners die net zijn opgehangen en dit creëert een grimmige, donkere en onderdrukte wereld; en het volgende moment schreeuwen Robin en co. cheesy oneliners in het midden van een neon-doordrenkt gevecht, recht voor de arme hangende Jim en Bob. Dit is ook meer hoofdkrabben als het je raakt dat 98% van de bazen die je zult vechten de uitgebreide familie van Maid Marian zijn, die ze meer dan graag afslacht met haar magische gloeiende neonbladen.
De gevechten zijn snel en vloeiend met een zeer hoog arcade-gevoel, terwijl je ernaar streeft om een steeds groter wordende combo uit te voeren, terwijl je zoveel mogelijk goud verzamelt om je personage te kunnen upgraden, dit om ze steeds sterker en dodelijker te maken. De campagne van Gangs of Sherwood duurt het 10 tot 11 uur, met herspeelbaarheid die voortkomt uit het level-up-systeem, hoewel het wel even duurt voordat het echt op gang komt, dus verwacht dat je meer dan een paar levels opnieuw moet spelen tot je bij de leukere en krachtigere upgrades komt. Maar pas op… je komt op een punt waar je echt OP zult zijn en de meeste vijanden met één tik kunt verslaan, behalve de bazen, wat het gevoel van uitdaging totaal uit het spel haalt. Hoewel je om het meeste uit het spel te halen het echt als een team wilt spelen, want er zijn gebieden waar alleen bepaalde personages in kunnen komen: zoals Robin en Marian kunnen door nauwe ruimtes kruipen en over obstakels springen die de weg blokkeren, terwijl Little John en Friar Tuck dingen uit de weg kunnen slaan.
Visueel ziet het spel er geweldig uit met zijn vermenging van de oude wereld en staal, wat een aantal echt opvallende ontwerpen creëert… bijvoorbeeld een gouden leeuwenkopmech. De personages bewegen ook goed gezien de vloeiende aard van de gevechten en de vijanden zien er allemaal formidabel uit. Muziek en geluid daarentegen is een mixzak, want het is net zo doof als het verhaal op manieren – van de vrolijke deuntjes die spelen terwijl je door een uitgebrand dorp loopt, tot de eerder genoemde cheesy oneliners, die goed… goed geuit zijn, maar ook slecht getimed en geschreven durf ik te zeggen. Gangs of Sherwood is een vreemde titel. Als je op zoek bent naar een meeslepend avontuur dat een nieuwe draai geeft aan een klassieke fabel, dan ga je teleurgesteld worden. Echter, als jij en je vrienden gewoon willen rondhangen in een leuke wereld met veel combo’s, slechteriken en coole effecten op een zaterdagavond, dan vinkt het al die vakjes aan en nog wat.