Bij zijn langverwachte lancering vorige maand verkocht Final Fantasy 16 wereldwijd meer dan 3 miljoen exemplaren, waarbij Square Enix kort daarna verklaarde dat het de initiële verkoop van de actie-RPG als “zeer sterk” beschouwde. Het lijkt er echter op dat het momentum van de verkoop sindsdien aanzienlijk is afgenomen.
Zoals gemeld door Bloomberg, verklaarde de president van Square Enix, Takashi Kiryu, in het recente kwartaalverslag voor het eerste kwartaal (april-juni) van FY 2023/24 dat de verkoop van Final Fantasy 16 niet voldeed aan “het hoge niveau” van de verwachtingen van Square Enix. Volgens Kiryu was het installatiebestand van de PS5 mede verantwoordelijk voor de lager dan verwachte verkoop.
Nu bevoorradingsbeperkingen niet langer een probleem zijn voor de PS5, zegt Kiryu dat Square Enix nu stappen zal ondernemen om de verkoop van het spel te stimuleren onder nieuwe gebruikers van de console.
Over het algemeen zijn de operationele winsten van het bedrijf met 79% gedaald, van 14,4 miljard yen naar 3 miljard yen. Hoewel de verkoop van releases zoals Final Fantasy 16 en Final Fantasy Pixel Remaster heeft bijgedragen aan een toename van de eenheidswinsten, hebben ontwikkelingskosten voor AAA-titels (voornamelijk Final Fantasy 16) een groot deel van de operationele winst opgeslokt.
Final Fantasy 16 is beschikbaar op de PS5. Er wordt momenteel gewerkt aan een PC-versie, maar deze heeft nog geen releasedatum. Het ontwikkelingsteam van de actie-RPG heeft ook gezegd dat het “opties overweegt” voor post-lancering DLC.