Ontwikkelaar Blackbird Interactive heeft veel details onthuld over enkele audiovisuele aspecten van het aankomende ruimtegebaseerde strategiespel Homeworld 3. In een bericht op Steam bespreekt de studio het gebruik van volledig geanimeerde 3D-tussenscènes in de campagne van het spel, evenals hoe het audiowerk werkt.
Terwijl het originele Homeworld en zijn vervolg tussenscènes hadden die voornamelijk bestonden uit statische afbeeldingen met vertelling en stemacteurs, zullen de tussenscènes in Homeworld 3 in plaats daarvan volledig gemodelleerde en geanimeerde personages bevatten. Tussenscènes zullen belangrijke personages uit het verhaal van het spel bevatten en vooraf worden gerenderd.
Wat betreft het audiogedeelte is Homeworld 3 ontworpen rond een kernidee: “Geef de vloot een menselijk karakter”. Om dit idee te ondersteunen, bevat het spel een spraaksysteem dat leven wil brengen in de gameplay van moment tot moment. Dit omvat een nieuwe benadering van de traditionele “blafgeluiden” die realtime strategiegames hebben wanneer eenheden worden bevolen.
Elk schip in Homeworld 3 zal twee stemmen hebben. De ene stem zal de primaire “blaf” zijn die spelers laat weten wat het schip aan het doen is. De tweede stem zal er zijn voor sfeer en verhaal, en zal alleen hoorbaar zijn als de speler extreem dicht bij het betreffende schip inzoomt. Deze conversaties tussen schepen zullen plaatsvinden, ongeacht of de speler ze kan horen of niet, en spelers kunnen per ongeluk in gesprekken tussen schepen belanden.
Homeworld 3 zal ook gebruikmaken van het Physically Based Rendering-systeem van Unreal Engine 4, waarmee de studio realistisch kan simuleren hoe licht zou interageren met verschillende materialen in de ruimte. Dit stelt het spel in staat om dynamische verlichting en realtime oppervlaktereflecties, evenals schaduwen en globale verlichting, te hebben.
Op het gebied van gameplay zal de realtime strategietitel dynamisch gegenereerde nevelvelden bevatten die van invloed kunnen zijn op hoe een gevecht verloopt. Bijvoorbeeld, schepen die een nevelveld binnenvliegen, kunnen gebruik maken van de mogelijkheid van het gas om hen te verbergen voor vijandelijke sensoren. Homeworld 3 zal realistisch gesimuleerd gas bevatten om deze nevelvelden te genereren.