De dingen verliepen niet bepaald volgens plan voor de Mass Effect-franchise na de conclusie van de oorspronkelijke trilogie, met Mass Effect: Andromeda uit 2017 dat op meerdere fronten teleurstellend was, hoewel BioWare werkt aan het volgende deel in de sciencefictionserie. De ontwikkelaar bevestigde in december 2020 dat ze aan het werken waren aan het volgende Mass Effect-spel, maar tweeënhalf jaar na die eerste hint, hoever is het spel nu verwijderd van de lancering?
Het lijkt erop dat het nog behoorlijk ver weg is. In een recente blog-update waarin plannen werden aangekondigd om de ontwikkeling van Star Wars: The Old Republic over te dragen aan Broadsword Online, bood BioWare GM Gary McKay een korte update over het volgende Mass Effect-spel en bevestigde dat het project zich nog in de preproductiefase bevindt.
“Voor Mass Effect gaan we door met preproductie met een kernteam van ervaren verhalenvertellers die de diepe geschiedenis van de franchise op een spectaculaire nieuwe manier voortzetten”, schreef McKay.
Sinds de officiële bevestiging van de ontwikkeling zijn details over het volgende deel in de franchise schaars geweest en beperkt tot af en toe wat conceptuele kunst die hier en daar wordt gedeeld, en BioWare die hints geeft over hoe het vervolg mogelijk niet volledig afstand neemt van het verhaal van Andromeda. Er werd ook een korte, mysterieuze teaser gedeeld eind vorig jaar.
Er is ook bevestigd dat, in tegenstelling tot Mass Effect: Andromeda, dat werd aangedreven door de Frostbite-engine, het volgende spel in de serie wordt gebouwd op Unreal Engine 5.
BioWare heeft gezegd dat de vernieuwde focus op Mass Effect deel uitmaakt van de beslissing van de ontwikkelaar om zich exclusief te richten op het ontwikkelen van “meeslepende, emotioneel geladen singleplayer-games”. Natuurlijk maakt ook Dragon Age: Dreadwolf deel uit van die initiatief, waarbij de studio “bouwt, polijst en afstemt” op weg naar de lancering, vermoedelijk ergens volgend jaar.