Algemene meningen kunnen heel snel veranderen in de game-industrie. Niet zo lang geleden stond Xbox als geheel onder vuur van alle kanten, mede dankzij de rampzalige lancering van Redfall, maar de afgelopen week heeft een opmerkelijke ommekeer in het consensus teweeggebracht. Dit is natuurlijk grotendeels te danken aan de indrukwekkende en uitgebreide presentatie van Starfield tijdens de recente Xbox Games Showcase – hoewel er eerder dit jaar ook twijfel was ontstaan over Starfield zelf en of het zo goed zou zijn als Xbox nodig had.
Na de release van Redfall sprak Xbox-baas Phil Spencer zelf over hetzelfde en zei dat er “geen wereld is waarin Starfield een 11 op 10 is en mensen hun PS5 gaan verkopen”. In een recent interview met The Guardian ging hij echter in op die opmerkingen en verklaarde dat hij achteraf niet blij was met wat hij zei, en dat het doel van Microsoft is om de aankomende spacefaring RPG zo goed mogelijk te maken.
“Het deel dat ik niet leuk vond aan wat ik zei, was dat kwaliteitsspellen van cruciaal belang zijn voor onze strategie”, zei Spencer. “Dus het is niet zo dat Starfield een 11 op 10 krijgen niet ons doel is – hoewel, dat is een belachelijke manier om het te zeggen. Ik weet niet of ik reviewcijfers ga gebruiken als de maatstaf voor alle kwaliteit. Maar het bouwen van de beste Starfield is absoluut ons doel. Ik wil de allerbeste games bouwen die we kunnen.”
Starfield wordt op 6 september gelanceerd voor Xbox Series X/S en pc. Het draait op 4K/30 FPS op Xbox Series X en op 1440p/30 FPS op Xbox Series S.