Zoals zoveel games is Deadlink een FPS met rogue-like elementen en dus is het de vraag of deze game zich een beetje weet te onderscheiden van de rest. Daarvoor hebben we Jos weer van stal gehaald, want als er iemand blij wordt van dat rogue-likes is hij het wel. Zit er toekomst in Deadlink?
Het leuke aan rogue-likes is dat je bij elke speelsessie een andere speelervaring hebt en dat je op de een of andere manier steeds slimmer en sterker wordt. Een goede rogue-like heeft dan veel verschillende krachten en elementen, die elkaar kunnen versterken en beïnvloeden. Omdat er zoveel combinaties mogelijk zijn, heb je elk keer een andere speelervaring. Dit kun je toepassen in bijna elk genre, zoals platformers, deckbuilders en zelfs RTS-games. De meest gebruikte rogue-like combinatie is met RPG’s, maar tegenwoordig is er ook een stortvloed aan shooters met die formule. Deadlink valt dus in die laatste catagorie.
In een rogue-like ga je meestal aan het begin van de game vrij vaak dood, maar gaandeweg leer je de vijanden beter kennen en merk je dat jouw keuzes van invloed zijn op de uitkomst van de gevechten. Bepaalde wapens en krachten kunnen elkaar versterken en dat is ook het geval in Deadlink. Je zult je afvragen waar je aan begonnen bent aan het begin, maar al vrij snel krijg je de smaak te pakken en wil je het meteen weer opnieuw proberen bij een game over-screen. Elke speelsessie is anders en daardoor ben je altijd nieuwsgierig wat je nog meer aan combinaties kunt maken met jouw wapens en krachten.
Geheim agent
In Deadlink bij jij een ‘secret agent’ die via het Deadlink Project in een strijd wordt geworpen in een soort lege avatar. Hiermee kan de agent getest worden in de gevechten, maar als het kapot wordt gemaakt ben je alles kwijt, behalve je leven. Zo word je constant in de actie gegooid en voel jij jezelf steeds groeien in vaardigheden. Let wel op, want waar jij telkens sterker en beter wordt, geldt dit ook voor je vijanden en dat levert een actieloop op waarbij je altijd op het puntje van je stoel zit.
Zo heb je krachten die tijdelijk zijn en krachten die voor de hele sessie zijn, kenmerkend voor rogue-likes, waardoor de manier waarop je jouw vijanden aanvalt steeds veranderd, maar je kun ook de omgeving deels aanpassen. Je merkt dat je altijd in een soort schaakspel zit, waarbij de regels steeds veranderen, maar wel leuk blijft om te spelen. Ik zeg schaakspel, maar dan heb ik het over de diepgang en niet over de snelheid, want schaken kan nog wel eens saai zijn, terwijl je in Deadlink geen tijd hebt om de boel saai te vinden.
Uiteraard doe je het geheel ook nog eens onder de support van snoeiharde muziek, wat ook zo lekker bij de actie past. De actie zelf is vrij snel en schiet lekker weg en op de een of andere manier draait de game fantastisch, ook op oudere apparaten. Toch lees je hier en daar klachten over de performance van de game, maar dat is mij niet opgevallen. Nee, mijn ervaring is behoorlijk soepel en dat is wel zo fijn bij zo’n snelle titel als Deadlink.
Conclusie tot nu toe
Deadlink lijkt een leuke game te gaan worden, waarbij snelle schietactie wordt gecombineerd met rogue-elementen. Tel daarbij op dat het prima draait, ook op oudere pc’s en je hebt een game die je snel kan oppakken en niet meer loslaat. De game zit in Early Acces en we houden hem in de gaten totdat ie uitkomt.