642
Een triple threat stapt In de NVIDIA Studio deze week: een prikkelend trio van getalenteerde 3D-kunstenaars die elk klassieke Europese gebouwen opnieuw hebben bedacht en geremasterd met een eigenzinnige flair. |
Robert Lazăr, Dawid Herda en Dalibor Cee hebben een unieke creatieve reis achter de rug – van hun inspiratiebronnen tot de trucs die ze toepassen in hun creatieve workflows en de inzichten die ze willen delen met opkomende kunstenaars. |
NVIDIA Studio-hardware en -software leverden de creatieve workflows van de kunstenaars. |
Hoewel hun technieken en stijlen kunnen verschillen, delen ze een door NVIDIA Studio-aangedreven workflow. GPU-versnelling in creatieve apps gaf hen de vrijheid om hun kunstenaarschap versneld uit te voeren. Dankzij AI-functies die door NVIDIA RTX GPU’s worden versneld, hoefden ze minder repetitief en vervelend werk te doen, waardoor ze waardevolle tijd overhielden om aan hun projecten te sleutelen en ze te perfectioneren. |
Roemeense rendering Lazăr, die ook Eurosadboy heet, is een autodidactisch 3D-kunstenaar met 17 jaar ervaring en een gewaardeerd muzikant die met elk werk dat hij maakt een nieuw avontuur aangaat. Tijdens een verkenningstocht door zijn geboortestad Boekarest werd Lazăr overweldigd door het gebouw van de Unie van Roemeense Architecten, met zijn opvallende fusie van nostalgie en futurisme. Gevoed door zijn passie voor sciencefiction zag hij de kans schoon om dit iconische gebouw te verfraaien met digitale kunst, met elementen uit het verleden, het heden en de toekomst. |
Lazăr heeft het gebouw eerst ter plaatse bekeken om de algemene afmetingen in te schatten en vervolgens een moodboard gemaakt om inspiratie op te doen bij zijn favoriete kunstenaars. |
Een vroege iteratie van Lazăr’s ruimteliftstructuur in Cinema 4D. |
Met zijn visie op zak opende Lazăr Cinema 4D-software en bouwde hij modellen om de futuristische creatie tot leven te brengen. De NVIDIA RTX GPU-versnelde viewport maakte soepele interactiviteit mogelijk voor deze complexe 3D-vormen tijdens het modelleren. Hij genereerde vervolgens metaal-, steen- en glastexturen in de gratis JSplacement-software en importeerde ze vervolgens terug naar Cinema 4D om ze op zijn modellen aan te brengen. Geanimeerde elementen werden toegevoegd om zijn “ruimtelift” te creëren met roterende schijven en uitklappende armen. “Gezien het feit dat mijn stijl neigt naar hyperrealisme, en gezien de noodzaak van ray tracing in elke scène, was het duidelijk dat de GPU die ik koos RTX moest zijn,” vertelde Lazăr. Om ervoor te zorgen dat de scène identiek werd verlicht als de oorspronkelijke beelden, gebruikte Lazăr GPU-versnelde ray tracing in Otoy’s Octane om een ambient-occlusion effect te creëren, waarmee razendsnel fotorealistische belichting werd bereikt. |
Final compositing in Adobe After Effects versneld door Lazăr’s GeForce RTX 3080 Laptop GPU. |
In dit stadium importeerde Lazăr de scène in Adobe After Effects-software en voegde vervolgens de digitale scène toe bovenop de videobeelden in hoge resolutie – waardoor een buitengewoon realistische visual ontstond. “De beelden waren in 4K RAW-formaat, dus zonder de mogelijkheden van de NVIDIA RTX GPU had ik geen realtime preview kunnen maken – waardoor ik meer tijd kwijt was aan technische onderdelen en minder aan creativiteit,” zei hij. Het afstemmen van de kleuren was cruciaal, voegde de kunstenaar eraan toe, en gelukkig hielpen de diverse GPU-versnelde functies van After Effects, waaronder Helderheid & Contrast, Kleur veranderen en Belichting, hem de klus te klaren. Door gebruik te maken van zijn GeForce 3080 Ti GPU en ASUS ProArt NVIDIA Studio laptop, creëerde Lazăr dit 3D kunstwerk sneller en efficiënter. |
Poolse Trots Dawid Herda, algemeen bekend als Graffit, is al meer dan een decennium kunstenaar. Hij wordt het meest geïnspireerd door zijn ervaringen tijdens het liften door zijn vaderland, Polen. Tijdens een bezoek aan Gdańsk ontdekte Herda dat de architectuur van de 600 jaar oude zeekraan van de stad hem op ideeën bracht voor een artistieke transformatie. Hij visualiseerde de kraan als een futuristische toren van metaal en glas, geïnspireerd op de nieuwere gebouwen met glazen gevels die de oude bakstenen structuur flankeren. |
Zijn workflow maakt gebruik van NVIDIA Omniverse, een platform voor 3D-ontwerpsamenwerking en wereldsimulatie, gratis voor RTX GPU-bezitters. De open-source, uitbreidbare bestandsindeling Universal Scene Description gaf Herda de vrijheid om binnen verschillende 3D-apps tegelijk te werken, zonder dat hij steeds tussen die apps hoefde te importeren en exporteren. Bovendien kon hij zijn creatie in realtime delen met collega-kunstenaars, zonder dat zijn collega’s geavanceerde hardware nodig hadden. “Al deze functies maken het werk van complexe ontwerpen veel efficiënter, waardoor ik veel tijd bespaar en me kan concentreren op creativiteit,” aldus Herda. |
3D motion tracking in Blender. |
Herda gebruikte de Omniverse Connector voor Blender om 3D motion tracking te realiseren, wat de simulatie is van live-action camerabewegingen en perspectief in compositing software. Uit 4K ProRes-beelden van de kraan die met een drone waren opgenomen, selecteerde Herda zijn favoriete opnamen voordat hij ze importeerde. Hij traceerde de camerabewegingen en bracht het perspectief in de scène in kaart met specifieke punten uit de opnames. |
Blender met de AI denoising functie uit vs. aan. |
Daarna voegde Herda zijn futuristische bouwvariant toe, gemaakt en gemodelleerd vanaf nul. De AI denoising-functie in het viewport en RTX GPU-versnelde ray tracing gaven Herda directe feedback en scherpe, prachtige details. De kunstenaar maakte het basis 3D-model van de kraan met behulp van eenvoudige blokken die werden getransformeerd door elk element te modelleren en te detailleren. Hij wisselde texturen nauwkeurig in realtime terwijl hij met het model interageerde, waardoor de futuristische look werd bereikt zonder te hoeven wachten op iteraties van het model om te renderen. Na het animeren van elke gebouwvorm exporteerde Herda snel de renders van het uiteindelijke frame met behulp van RTX-versnelde OptiX ray tracing. Vervolgens importeerde hij het project in After Effects, waar GPU-versnelde functies werden gebruikt in de compositiefase om het project af te ronden. “Je moet vaak tussen apps springen, maar dankzij NVIDIA Studio wordt alles sneller en vloeiender”, aldus Herda. Zijn creatieve setup bestond uit een thuis-pc uitgerust met een GeForce RTX 3090 GPU en een ASUS ZenBook Pro Duo NVIDIA Studio-laptop met een GeForce RTX 3080 Laptop GPU. Dit betekende dat Herda zijn fotorealistische content overal en altijd kon creëren. |
Tsjechische Ambacht Dalibor Cee, maakte van een jeugdfascinatie voor 3D een 20-jarige carrière. Hij begon te werken met 3D-architectuurmodellen voordat hij terugkeerde naar Praag om zich te specialiseren in special effects voor films, zoals vloeistofsimulaties, rook en explosies. Dalibor houdt ook van projection mapping als een manier om nieuw licht en gevoel te geven aan oude structuren, zoals de astronomische klok op het iconische Orloj-gebouw op het Oude Stadsplein van Praag. |
Gefascineerd door de cirkelvormige elementen van de klok, heeft Dalibor ze in zijn op de Tsjechische sci-fi geïnspireerde stijl opnieuw vormgegeven door een lenseffect te creëren en glanzende, gouden elementen en kristallen vormen te gebruiken. |
Dalibor brengt verschillende texturen aan op meerdere lagen van de wijzerplaat. |
De kunstenaar begon in Blender met motion tracking om zijn videobeelden uit te lijnen met de 3D-bouwstenen waaruit de hoofdanimatie zou bestaan. Dalibor voegde vervolgens texturen toe die hij had gegenereerd met het gereedschap JSplacement. Hij experimenteerde met kleuren, materialen en maskers om de glans of ruwheid, emissie en speculaire aspecten van elk element te veranderen. |
Koppel objecten op curven vastgelegde animaties met keyframes in Blender. |
De modellen werden vervolgens gekoppeld aan curven om te worden geanimeerd voor voorwaartse, achterwaartse en roterende bewegingen – vergelijkbaar met die van een optische zoomlens, waardoor animatiediepte wordt gecreëerd. Dalibor bereikte dit met dramatische snelheid door gebruik te maken van Blender Cycles RTX-versnelde OptiX ray tracing in de viewport. “Ik gebruik apps die NVIDIA CUDA en PhysX nodig hebben, en over het algemeen heeft alle software enig voordeel bij gebruik met NVIDIA RTX GPU’s in 3D,” vertelde Dalibor. Dit soort werk is erg tijd- en geheugenintensief, aldus Dalibor, maar zijn twee GeForce RTX 3090 Ti GPU’s stellen hem in staat om extra grote projecten af te ronden zonder uren te hoeven verspillen aan renderen. Dankzij de Cycles-engine van Blender met RTX-versnelde OptiX ray tracing en AI denoising kon Dalibor het hele project in slechts 20 minuten renderen – bijna 20x sneller dan met de CPU alleen, zo blijkt uit zijn tests.Dankzij deze tijdwinst kon Dalibor zich concentreren op het creëren en animeren van de honderden elementen van het stuk. Hij combineerde kleuren en effecten om het model tot leven te brengen op precies de manier die hij voor ogen had. NVIDIA Studio-systemen zijn essentieel geworden voor de volgende generatie makers van 3D-inhoud, die grenzen verleggen om inspirerende, tot nadenken stemmende en emotioneel intensieve kunst te creëren. |
Studio succes verhalen Voor een beter begrip van hun workflows, zie hoe Lazăr, Herda en Dalibor Cee hun creaties van concept tot voltooiing brachten in hun diepgaande video’s. |
3D artiesten Lazăr, Herda and Dalibor. |
Doe mee aan de #CreatorsJourneyChallenge In de geest van leren, stelt het NVIDIA Studio-team een uitdaging aan de gemeenschap om persoonlijke groei te laten zien. Doe mee aan de #CreatorsJourney-uitdaging voor een kans om in de schijnwerpers te staan op de sociale mediakanalen van NVIDIA Studio. Meedoen is eenvoudig. Post een ouder kunstwerk naast een recenter kunstwerk om je groei als kunstenaar te laten zien. Volg en tag NVIDIA Studio op Instagram, Twitter of Facebook, en gebruik de tag #CreatorsJourney om mee te doen. |