Na het succes van puzzel game Unravel is Fe de volgende titel in de EA Originals line-up. Kort door de bocht is het een goede 3D platformer maar mist het toch echt het gevoel en karakter van een goede titel. Arthouse games als deze kunnen vaak wel getypeerd worden in bepaalde type games, stille games, silhoutte karakters, vage verhalen, etc. FE raakt veel van de juiste noten maar mist hierdoor echt een eigen identiteit.
Het verhaal van Fe past dan ook precies in het geschetste plaatje, waar we een kleine vos spelen die door een apart en dromerig land heen reist om de wereld te bevrijden van monsters die het lokale leven steeds vangen. Het verhaal is niet heel zwaar en ook niet super origineel. Het verhaal wordt verteld zonder tekst of dialoog, het is dan ook aan jouw om te bepalen wat er aan de hand is. Het is dan ook niet geheel raar dat ik het verhaal pas later echt op pikte.
Het kleine karakter dat in het middelpunt van de aandacht staat is schattig op zijn best. Zijn getekende uitstraling is interessant maar niet echt bijzonder, hij mist dan ook vooral het gevoel of het stukje verbinding dat je normaal met een karakter hebt. Een extra stukje animatie of geluid als je iets succesvols bereikt had toch misschien een beetje geholpen. Neem het vliegen, ik zou dit echt vet vinden om te kunnen, dit diertje doet het lijken of er vrij weinig aan is.
Het hoofddeel van de game is de communicatie met andere dieren, dit is gelukkig ook het meest actieve gedeelte van de gehele ervaring. De vos kan leren praten met alle soorten dieren, deze spelen ook nieuwe vaardigheden vrij. Het praten met andere dieren is verwikkeld in een kleine mini-game waarin je het geluid moet pitchen tot de juiste hoogte om zo te communiceren. Dit doe je met de pookjes op de controller en is zichtbaar op het scherm, daarnaast hoor je ook meteen de hoogte van de tonen veranderen.
De progressie in de game laat zich niet zien in de vorm van levels of episodes, het doet dit in de verkregen vaardigheden, deze geven weer toegang tot nieuwe gebieden. De vaardigheden die je vrijspeelt nemen de vorm aan van dieren roepen. In het begin, als je een nieuw gebied tegen komt roep je het dier op dat je dient te helpen bij het vrij maken van de blokkade. Nadat je deze goed hebt geholpen krijg je de volledige mogelijkheden over deze taal en kan je deze overal in de wereld gebruiken. Het is gelukkig niet heel moeilijk te begrijpen waar welke dieren horen, de dieren zijn op kleur gecodeerd en zo is het altijd makkelijk terug te vinden.
Naast het roepen tegen dieren is het een 3D platformer en hier is de game nou niet echt heel goed in. De hoeveelheid animaties is echt bij de basis gehouden en springt er niet in uit. Er zit in de game weinig constante, zo zal het springen zomaar anders aan gaan voelen en is het dus moeilijk te peilen. Het is geen groot probleem aan gezien de paden vrij lineair zijn en de game gewoon straight forward is. Wel is het heel frustrerend als je 40 keer mis spring door dat het springen ineens anders werkt dan in het begin van de game.
Ondanks alles nodigt de game je wel uit om te verkennen, soms dien je een stukje terug te gaan om weer vooruit te gaan. Dit voelt soms wat gek maar in de game ben je er niet heel erg mee bezig. De game zal je zeker goed bevallen als je er zo doorloopt en er niet te lang in blijft hangen. Dan kan het allemaal wat frustrerend worden op den tijd.
Fe is kort gezegd een mooie en leuke 3D platformer welke eigenlijk nooit zijn echte doel bereikt. De game heeft wel de ideen maar mist net die juiste uitwerking. Het kopieert veel en krijgt dan net geen eigen identiteit mee. Tevens mis je gewoon de band met het karakter welke totaal niet tot stand komt. Speel de game voor de ervaring, hou het kort dan blijft het leuk.