zondag , 24 september 2017

Yakuza 0 Review

De Yakuza serie heeft het niet altijd even makkelijk gehad in het westen. Delen van de serie zijn zo typisch Japans dat het voor ons westerse gamers toch een beetje voelt als een ver van je bed show. Het nieuwste deel, Yakuza 0, geeft ons het oorsprong verhaal van Kazuma Kiryu, de Dragon of Dojima, toen hij nog jong was in de jaren ’80.

In 1988 vind je een klein stuk land bekend als “Empty Lot”, dit is het centrum van actie tussen diverse organisaties. De Dojima Clan heeft plannen om hier het Kamurocho Revitalization Project te starten. Enkel is de eigenaar van het stuk grond verdwenen.

Een van de sterke punten van de Yakuza serie is het vertellen van het verhaal, het verhaal van 0 is niet heel anders. Er is moord, politieke zaken, intimidatie en meer. Spelers zullen op onderzoek willen om het verhaal uit te vinden. De meeste stukken van verhaal zul je vinden in tekstuele gesprekken, er zitten wat kleine stukken voice acting in maar het meeste zul je zien als tekst op je scherm. Dit haalde voor mij wel even het tempo uit de game.

Gelukkig zit er genoeg humor in de game, dit speelt zelfs een grote rol in de zijmissies, zo zul je erg sneaky wat bladen moeten bemachtigen voor een klein kind. Veel van deze zijmissies halen iets van de donkere laag van de onderwereld van de game af en maken het een stukje luchtiger. In het begin zullen deze missies redelijk frequent langskomen en zijn redelijk divers in vergelijking met voorgaande games uit de serie.

Wat we ook terug zien in Yakuza 0 zijn de kleine zij-games, sommige zijn verplicht en andere zijn er puur voor vermaak. Helaas laat de besturing in deze games te wensen over. Zo zul je een minigame treffen waar Kiryu op vijanden dient te schieten vanuit een autoraam, helaas is de besturing hierin erg lastig en apart. De sidegames zijn dus soms een verplichting en kunnen even lastig aanvoelen maar gelukkig kun je er veel overslaan en staan ze niet in de weg van je game-ervaring.

Een bekend aspect van de serie is het combat system, deze heeft in de Jaren veel variaties gehad. Yakuza 0 is tot nu toe de beste in zijn sort, Kiryu en Majima kunnen nu wisselen tussen drie vechtstijlen. Er is Brawler/Thug, dit is een gebalanceerde vechtstijl, Beast/Slugger, deze is wat trager en legt de focus op het gebruik van wapens, en dan is er nog Rush/Breaker, deze is erg snel en focused op mobiliteit. Deze nieuwe stijlen geven een nieuwe laag aan de game, zeker als je het opneem tegen sterkere vijanden is het ideaal om snel te wisselen tussen stijlen.

Spelers kunnen nu ook investeren in de vechtstijlen door geld in bewegingen te pompen die ze beter willen hebben. Elke vechtstijl heeft zijn eigen skill tree, geld dat je verdien in de game kan je inzetten om diverse technieken te verbeteren. Iedere speler zal zijn eigen voorkeur kwa bewegingen hebben. Geld verdien je goed in de game dus is er geen reden om je in te houden met upgraden. Het geeft de speler veel keuze vrijheid.

Grafisch gezien is staat de Yakuza serie bekend als niet spectaculair, dit is da nook op de Playstation 4 niet anders. De cutscenes in de game zien er goed uit en bevatten mooie details in gelaatsuitdrukking en textures in de kleding. Deze momenten zijn goed getimed en hangen goed samen met het verhaal. De in-game engine is beter dan die van de Playstation 3, maar er blijven momenten dat je toch denkt dat je even terug in de tijd bent gestapt. Het ziet er leuk uit maar haalt het bij verre niet tegen de graphics die in de cutscenes getoond worden

De game laat zich rap spelen in 25 tot 30 uur en bleef wel even met een leeg gevoel zitten. Er zit meer in de game maar het verhaal was wel even afgewikkeld. Neemt niet weg dat de game en de serie je wel moeten liggen, ligt het je niet kan je echt een geheel andere ervaring hebben.

 

About Mark van Truijen

Eigenaar van That's Gaming en That's Service. In het bezit van een Xbox One, en vorige generaties consoles. Potje Fifa?? Hell Yeah.

Check Also

Dragon Ball Xenoverse 2 nu beschikbaar voor Nintendo Switch (Trailer)