Home Gaming Wolfenstein: The new order review

Wolfenstein: The new order review

Het is toch alweer wat jaartjes geleden dat de vorige Wolfenstein Game uitkwam. Die werd toen nog ontwikkeld door Raven Software en werd niet zo goed ontvangen. Nu heeft Machine Games de kans gekregen om de serie een reboot te geven. Maar is het dit keer wel succesvol?

original

Wolfenstein : The new order is anders dan dat je gewend van de vorige Wolfenstein games, maar de vorige delen zich nog concertreden op de occult van de Nazi’s tijdens de tweede oorlog. Speelt de New Order zich af in een tijd dat de Nazi’s wonnen en totale wereld dominantie hebben. De game begint begin jaren 60 en jij speelt met de bekende Wolfenstein hoofdrol speler Captain B.J. Blazkowicz.

Het verhaal zit goed in elkaar. Machine Games heeft dan wel voor een aangepaste tijdlijn gekozen maar heeft de Nazi’s nog steeds wel dezelfde zieke gedachten meegegeven. Zo bestaan concentratie kampen nog steeds en zijn de Nazi’s nog steeds gek op macht en willen ze nog steeds strijden voor het Duitse zuivere ras.

Wolfenstein is redelijk klassiek in zijn gameplay, zo pak je wapens niet automatisch op maar moet je nog steeds regelmatig naar de vloer kijken en op een knop rammen om zo armor en kogels te verzamelen. Weinig wapens kennen een terug slag en daarnaast zijn de levels redelijk lineair uitgewerkt, je hebt wel een aantal  verschillende paden die je kunt bewandelen maar meestal blijft de gameplay recht toe recht aan.

1_7665815100

Daarnaast heb je de mogelijkheid om met twee wapens tegelijkertijd te schieten en meestal werkt dit niet zo goed. Zo schiet je vaak niet goed raak en gaan je kogels er redelijk snel door heen. Wij hadden dit liever beter uitgewerkt willen zien en zien dit dan ook als een minpunt. Ook kun je er voor kiezen om sommige situaties op een stealth manier op te lossen, dit onderdeel zit op zich redelijk in elkaar, het is alleen jammer dat de A.I. hier en daar in dat opzicht wat steekjes laat vallen. De vijand is gewoon simpel weg niet zo slim.

Grafisch hadden we eerlijk gezegd meer verwacht van Wolfenstein. De game is een waanzinwekkende 40 GB groot op de nextgen consoles maar weet zich niet te meten qua graphics met games zoals Ryse: Son of Rome. De cutscenes zitten wel goed in elkaar en daarnaast zijn sommige effecten zoals de belichting wel goed uitgewerkt. Wel oogt de game behoorlijk grauw en doet het ons denken aan games zoals de eerste Gears of War waarin veel grijstinten verwerkt waren.