Home Movies The Jungle Book Review

The Jungle Book Review

by Overige Redacteuren

Als je van beren leren kan. Van slimme beren leren kan. Herken je het versje nog? Kinderboek The Jungle Book van Rudyard Kipling keert terug op het witte doek en hoe! Bereid je voor op een achtbaan vol nostalgische herinneringen en een visueel plaatje. Zonder enige twijfel is dit een van de mooiste films in jaren en tillen de makers CGI naar een nieuw niveau.

We volgen het verhaal van jonge Mowgli (Neel Sethi) die al sinds zijn kindertijd in de jungle leeft tussen de wolven. Ondanks de vrijheid voelt Mowgli zich een buitenbeetje. Wanneer wraaklustige tijger Sher Kane (Idris Elba) de pack bedreigt ziet hij maar een uitweg; weggaan.

Samen met zijn meest trouwe vriend Bagheera (Ben Kingsley), trekt Mowgli dieper de jungle in opzoek naar zijn soort genoten. Tijdens zijn reis ontmoet de jonge vele nieuwe vrienden waaronder de bekende beer Baloo (Bill Murray). Maar kruist jonge Mowgli ook wegen met gedaantes en gevaren waarvan hij het bestaan niet wist. Kan hij ontspannen aan de gevaren van de jungle?

jungle-book-2016-posters-mowgli-baloo

Ondanks het feit dat we nog steeds het bekende kinderverhaal volgen, die zeker opnieuw vele kinderen zal vermaken, zijn erg genoeg scenes om als volwassene aan te vergapen. De toon is wat duisterder en ook de problemen komen ietwat serieuzer naar voren. Maar niet getreurd er is genoeg ruimte overgelaten voor de grappen zoals we die graag willen zien!

Regisseur Jon Favreau bewijst dat hij visueel alles onder controle heeft zelfs wanneer het verhaal wat slapt begint te worden. Na een tijdje stoor je als kijker zijnde niet meer aan dat stomme brilletje op je neus, maar waan je je in een heuse jungle. Vergelijk het met Panda Droom – toen dit net in de Efteling verscheen – maar dan net even iets mooier. Dit alles had niet zo goed uit de verf gekomen wanneer de cast niet zo oersterk was geweest. Zij verdienen zeker de credits waar de film zo mee gepromoot wordt.

Hopelijk geeft Jungle Book: Origins ons een meer voldaan gevoel betreft het verhaal. Maar ondanks het dipje in het laatste uur maakt de climax visueel gezien alles weer goed. The Jungle Book zal voor altijd in het geheugen gegrift staan als de fantasie die echt tot leven wist te komen in de bioscopen. Kijk hem vooral IMAX 3D voor de optimale beleving! Avatar krijgt er een visuele concurrent bij.